لطفا هوس میوه خریدن نکنید
محمد طجوزی
پیشنهاد به دولت
ما میوه‌فروشان میدان وحدت‌اسلامی از دولت تقاضا داریم تا هر چه سریع‌تر معضل گرانی میوه را حل کند تا اقشار مختلف جامعه بتوانند به راحتی از انواع میوه‌ها، این نعمات الهی استفاده کنند.

عکس‌ها: حمید جانی‌پور
ایران کشوری است سرشار از نعمت‌های الهی. در چهار فصل سال باغ‌های هر شهر با میوه‌های رنگارنگ خود زیبایی خاصی را به آن شهر بخشیده‌ است.
با توجه به این که در آیین و مذهب ما به صله ارحام بسیار تاکید شده است، اقوام مختلف ایران که مردمانی بسیار خونگرم و با محبت هستند، علاقه‌ زیادی نسبت به معاشرت با فامیل و آشنایان دارند، ولی در حال حاضر شرم از آن دارند تا مبادا حضورشان در خانه‌ای به عنوان میهمان برای صاحبخانه مشکلات مادی را همراه داشته باشد.
گرانی مانع دیدار
عجب! دیگر فکر نمی‌کنم کسی توان دعوت کردن مهمان را داشته باشد. قیمت‌های نجومی که در میوه‌فروشی‌های شهر به چشم می‌خورد، خود گواه این مطلب است.
مگر می‌شود با حقوق کارمندی یا بودجه اقشار کم‌درآمد جامعه میهمان دعوت کرد.
یک میهمانی ساده خانوادگی (چهار نفره) حداقل ۱۰هزار تومان خرج در بر دارد.
خانواده‌ای که تصمیم به برپایی یک میهمانی را می‌گیرد فقط یک هفته تمام وقت خود را صرف آن می‌کند که چه خرج‌های را کم کند تا توان برگزاری یک میهمانی آبرومندانه را داشته باشد.


میدان وحدت اسلامی (شاهپور) یکی از میادین قدیمی تهران است.
در این میدان اکثر مغازه‌ها مشغول میوه‌فروشی هستند و اغلب از نقاط مختلف شهر برای خرید میوه‌های لوکس و دست‌چین به این میدان مراجعه می‌کنند. محمد فخار از فعالان این صنف معتقد است: گناه گرانی بیش از اندازه میوه را نمی‌توان به گردن کسی انداخت. چند وقتی است که قیمت انواع میوه مقداری گران شده و دلیل این گرانی‌ همان سرمایی است که طی یک ماه گذشته ما را میهمان خود کرده است. زمانی که هوا سرد می‌شود سرما به درختان و بوته‌های میوه ضرر می‌رساند یعنی این که مقداری از آنها را خشک می‌کند یا به اصطلاح میوه‌فروش‌ها سربارها را می‌سوزاند.
مسوولان ذی‌ربط تلاش خود را بر این داشتند تا با وارد کردن میوه جلوی گرانی آن را بگیرند. جالب است بدانید میوه‌های وارداتی گران‌تر از میوه‌های داخلی هستند که خود جای بسی تامل است.
به طور مثال اگر یک کیلو سیب قرمز ایرانی را کیلویی ۱۳۰۰ تومان بفروشند قیمت یک کیلو سیب قرمز فرانسوی ۲۰۰۰ تومان است.


داوود روزبهانی می‌گوید: من یک کارمند ساده هستم و در ماه حدود ۲۵۰هزار تومان حقوق دریافت می‌کنم. با توجه به خرج‌هایی از قبیل اجاره مسکن هزینه قبوض آب و برق و ... مگر چقدر از حقوق دریافتی‌ام باقی می‌ماند تا توان خرید پرتقال کیلویی ۱۵۰۰ تومان یا انار ۱۸۰۰ تومانی را برای برگزاری یک میهمانی داشته باشم.
از سویی دیگر در بعضی میادین با عنوان‌هایی چون حاجی ارزونی یا فروش میوه به قیمت‌ تعاونی برخورد می‌کنیم. آیا فرقی بین این فروشگاه‌ها با سایر فروشندگان میوه وجود دارد یا خیر؟
سید مجتبی سیدی معتقد است میوه‌هایی که در فروشگاه‌هایی با عنوان حاجی‌ارزونی عرضه می‌شود، جزو میوه‌های درجه ۳ هستند.
میوه‌های درجه 1 مخصوص صادرات، میوه‌های درجه 2 در لوکس‌فروشی‌ها و میوه‌های درجه 3 در اینگونه فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد.
اما تعاونی فروش‌ها به شکل دیگری هستند؛ مثلا در اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا یک غرفه مخصوص میوه‌فروشی است که قیمت آنها نسبت به فروشگاه‌های آزاد پایین‌تر است.
آن هم به این دلیل است که نهادهای دولتی زمین‌های کشت و باغ‌های خصوصی و مخصوص خود را دارند و محصولاتی را که به معرض فروش می‌گذارند در باغ‌ها و زمین‌های خود کشت‌ کرده‌اند، البته با دریافت یارانه‌های دولتی و استفاده از وام‌های سنگین بانکی می‌توانند مقداری قیمت خود را از سایرین کمتر اعلام کنند.

قیمت‌هایی که در جدول خرید مشاهده می‌کنید
متعلق به میدان وحدت اسلامی است