پول‌سازترین زنان هالیوود
نگاه سوم- مجله معتبر سینمایی هالیوود ریپورتر در جدیدترین شماره خود به پول‌سازترین هنرپیشگان زن سینمای هالیوود اشاره کرده است.

سال‌ها قبل زمانی که جولیا رابرتز برای بازی در فیلم «زن زیبا» دستمزد ۱۶میلیون‌ دلاری را طلب کرد، این مساله یک اتفاق به حساب‌ می‌آمد. چرا که تا آن زمان چنین دستمزدهایی تنها به هنرپیشه‌های مرد درجه یک اختصاص داشت، اما نظام استودیویی تصمیم گرفته بود تا انحصار مردان را در دستمزدهای بالا بشکند. در مدت کوتاهی، دستمزد جولیا رابرتز به ۲۰میلیون دلار رسید. تعیین میزان دستمزد هنرپیشه و عوامل فیلم‌های سینمایی در هالیوود اگرچه تابعی از میزان مهارت بازیگری، اقبال عمومی نسبت به یک بازیگر و فیلم‌هایی است که در آنها نقش‌آفرینی می‌کند، اما دست‌آخر این نظام پیچیده و مستحکم استودیویی حاکم بر هالیوود است که سطح افراد را مشخص می‌کند. تهیه‌کنندگان بزرگ هالیوود چون برادران وارنر، پارامونت، کلمبیا و فوکس قرن بیستم هنوز سیاست‌های کلان این نظام استودیویی را طراحی و اجرا می‌کنند. این شبکه آن قدر قدرتمند و هماهنگ است که کمپانی‌های جدید با همه شهرت‌ و ثروت‌شان همچنان مجبور به پیروی از آن هستند. با این مقدمه نگاهی می‌کنیم به فهرست پول‌سازترین زنان هالیوود در سال ۲۰۰۷.
ریس ویترسپون
ریس ویترسپون بازیگر ۳۱ساله هالیوود امسال صدر فهرست پول‌سازترین زنان هالیوود را به خود اختصاص داده است. این بازیگر برنده جایزه اسکار، برای هر فیلم خود بین ۱۵ تا ۲۰میلیون دلار دستمزد دریافت می‌کند. ویترسپون بازیگری را در سال ۱۹۹۱ با فیلم «مردی در ماه» به کارگردانی دنی‌ترنت آغاز کرد. این بازیگر در شرایطی دستمزد ۲۰میلیون دلاری را طلب کرده است که «اجرا» جدیدترین فیلمی که از او اکران شده است، در گیشه شکست سختی خورد. او به تازگی در فیلمی به نام «چهار کریسمس» برای کمپانی نیولاین سینما بازی کرده است که قرار است در ژانویه ۲۰۰۸ اکران شود.
آنجلینا جولی
آنجلینا جولی سوپراستار این روزهای هالیوود نیز با دستمزدی بین ۱۵ تا ۲۰میلیون دلار در رده بعدی قرار دارد. جولی در سال ۲۰۰۵ برای بازی در فیلم آقا و خانم اسمیت ۲۰میلیون دلار دستمزد دریافت کرد، اما خب از آن روزها ۲سال گذشته است. هالیوود ریپورتر در شرایطی این رقم را برای دستمزد آنجلیناجولی اعلام کرده که به تازگی برای بازی در فیلمی از رابرت زمه‌کیس به دستمزد ۸میلیون‌دلاری بسنده کرده است. هر چند ایفای نقش در فیلمی از رابرت زمه‌کیس می‌تواند برای هر هنرپیشه‌ای میلیون‌ها دلار اعتبار کسب کند.
کامرون دیاز
بازیگر فیلم‌‌های «فرشتگان چارلی» و «آسمان وانیلی»، سومین بازیگر زن هالیوود از نظر سطح دستمزد است. کامرون دیاز برای بازی در فیلم «در وگاس چه اتفاقی افتاده؟» ۱۵میلیون دلار دستمزد دریافت کرد. کامرون دیاز همواره از هنرپیشگانی بوده که نسبت به بی‌عدالتی پرداخت دستمزد به هنرپیشگان مرد و زن در هالیوود اعتراض داشته است. دیاز بازیگری رادر سال ۱۹۹۴ با بازی در فیلم «نقاب» به کارگردانی تینا کارلایل آغاز کرد، اما شهرتش را مدیون بازی در فیلم‌‌های «فرشتگان چارلی» است. فیلم‌هایی که اگرچه موفقیت هنری به حساب نمی‌آمدند، اما به مدد جلوه‌های ویژه و صحنه‌های اکشن مورد اقبال عمومی تماشاگران قرار گرفتند و فروش خوبی داشتند.
نیکول کیدمن
بسیاری نیکول کیدمن را بهترین بازیگر زن این روزهای هالیوود می‌شناسند، اما نظام استودیویی تصمیم گرفته است به او بین ۱۰ تا ۱۵میلیون دلار دستمزد بدهد. نیکول کیدمن امسال برای بازی در فیلم «invasion» محصول کمپانی برادران وارنر مبلغ ۱۵میلیون دلار دستمزد گرفته است. این بالاترین مبلغی است که تا به حال برای بازی در یک فیلم به این سوپراستار پرداخت شده است.
نیکول کیدمن امسال فصل پرکاری را سپری کرد و در سال 2007 در چهار فیلم ایفای نقش کرد. نیکول کیدمن بازیگری را در سال 1983 با ایفای نقش در فیلم «شاهزاده و مسابقه بزرگ» آغاز کرد.
رنه زلوگر
رنه‌زلوگر هر چند هنرپیشه نام آشنایی بود، اما با شرکت در فیلم «مرد سیندرلایی» ساخته درخشان ران هاوارد به اوج شهرت رسید. او هم‌اکنون دستمزدی بین 10 تا 15میلیون دلار دریافت می‌کند. هر چند رنه زلوگر از آن دسته هنرپیشگانی است که افت و خیزهای فراوانی در بازیگری خود داشته است. زلوگر بازیگری را در سال 1993 آغاز کرد.
سندرا بولاک
سندرابولاک دیگر بازیگر هالیوود است که دستمزدی بین 10 تا 15میلیون دلار برای هر فیلم می‌گیرد. سندرابولاک از آن دسته هنرپیشگانی است که در دهه 90 پرکار بود، اما در سال‌های پس از آغاز هزاره سوم روزهای پرکاری نداشته است. بازیگر فیلم‌های پرفروشی همچون «سرعت» و «عشق و جنگ» امسال در فیلمی از هارپرلی ایفای نقش کرد.
جولیا رابرتز
پول‌ساز‌ترین هنرپیشه زن هالیوود در سال‌های نه چندان دور، اکنون تا رده هفتم سقوط کرده است تا دو سال قبل دستمزدی کمتر از 20میلیون دلار برای جولیا رابرتز متصور نبود، اما اکنون او نیز به جمع هنرپیشه‌های 10 تا 15میلیون دلاری پیوسته است. جولیا رابرتز نیز از جمله بازیگرانی است که در چند سال اخیر به نسبت شهرت و نامش پرکار نبوده است. در سال 2007 تنهادر یک فیلم حضور پیدا کرد. جولیا رابرتز اگرچه از نظر دستمزد افت کرده است، اما از نظر درآمدهای جانبی همچون تبلیغات همچنان یکی از پردرآمدترین هنرپیشگان زن هالیوود است.