تخم‌مرغ گران‌تر می‌شود
زرد زعفرانی یا ساده
قرار است نیمرو درست کنید، تخم‌مرغ را به داخل ماهی‌تابه می‌ریزید. زرده تخم‌مرغ بسیار کمرنگ است. دومین تخم‌مرغ را می‌ریزید، زرده بسیار پررنگی دارد، ممکن است در این لحظه فکر کنید تخم‌مرغ دوم فاسد شده است.

اما این تصور کاملا اشتباه است. تخم‌مرغ پررنگ در بازار قیمت بالاتری دارد. به این نوع تخم‌مرغ می‌گویند «زرد زعفرانی» اغلب فروشندگان از این تخم‌مرغ استقبال نمی‌کنند چون باید پول بیشتری را بپردازند و با همان قیمت به فروش برسانند.
آنها ترجیح می‌دهند تخم‌مرغ‌های ساده یا همان کمرنگ را خریداری کنند. هر کارتن تخم‌مرغ زعفرانی (۶شانه و هر شانه ۳۰دانه تخم‌مرغ) ۲هزار تومان گران‌تر از تخم‌مرغ ساده است.
فروشندگان معتقدند، اگر قرار باشد تخم‌مرغ زرده زعفرانی را به مشتری بدهند باید در شرایط فعلی هر دانه 120تومان (20تومان گران‌تر از ساده) به فروش برسانند. اما چون مردم از این قضیه مطلع نیستند، همان تخم‌مرغ ساده با قیمت پایین‌تر تحویلشان داده می‌شود.
«هر دانه تخم‌مرغ ۱۰۰تومان» این نوشته را بیشتر سوپرمارکت‌ها و بقالی‌ها روی شانه‌های تخم‌مرغ نصب کرده‌اند تا مردم متوجه شوند قیمت این ماده غذایی ۸۰تومان نیست و در عرض تنها یک هفته ۲۰تومان گران‌تر شده است.
یکی از سوپرمارکتی‌های منطقه امیریه تهران در رابطه با گرانی تخم‌مرغ می‌گوید، از هفته گذشته گرانی تخم‌مرغ شروع شده و کلی‌فروشان پیش‌بینی کرده‌‌اند طی هفته جاری از این هم گران‌تر شود.
وی می‌گوید، هر کارتن تخم‌مرغ را هم‌اکنون ۱۶هزار تومان از بازار خریداری می‌کنیم به همین خاطر دیگر صرفه ندارد حتی با قیمت ۹۰تومان تخم‌مرغ را بفروشیم.
وی می‌افزاید: هر دانه تخم‌مرغ برای مغازه‌داران 10تومان سود به همراه دارد و اگر قیمت هر کارتن تخم‌مرغ طی روزهای آینده افزایش یابد به احتمال زیاد هر دانه تخم‌مرغ به 120تومان خواهد رسید.
چرا تخم‌مرغ گران شد
بازار معتقد است گرانی تخم‌مرغ دو دلیل دارد. مریض شدن مرغ‌ها و صادرات به عراق!
یکی از مغازه‌داران در این رابطه به دنیای اقتصاد می‌گوید: برای خرید تخم‌مرغ به بازار می‌رویم، مراکز پخش اصلی دلیل افزایش قیمت تخم‌مرغ را به خاطر مریض شدن مرغ‌های چند مرغداری مهم و بزرگ کشور می‌دانند که این امر باعث شده تا مرغ‌ها تلف و تخم‌گذاری آنها کاهش یابد.
وی می‌افزاید: برخی دیگر معتقدند مرغداران به جای اینکه تخم‌مرغ را روانه بازار داخلی کنند صادرات به عراق را شروع کرده‌اند تا با توجه به وضعیت آن کشور جنگ‌زده به چندین برابر تخم‌مرغ‌های ایرانی را به فروش رسانند.
این فروشنده مواد غذایی تصریح می‌کند، با توجه به اینکه شرایط نگهداری تخم‌مرغ تقریبا مشکل است کسی دست به احتکار این ماده غذایی نمی‌زند چرا که ضرر بسیاری می‌بیند.
واکنش مردم به گرانی تخم‌مرغ
گرانی تخم‌مرغ طی روزهای اخیر، باعث شده تا مردم به صورت دانه‌ای تخم‌مرغ خریداری کنند. این جمله را یک فروشنده می‌گوید و می‌افزاید، قبل از گران شدن تخم‌مرغ مشتریان به صورت شانه‌ای تخم‌ مرغ خریداری می‌کردند اما با افزایش قیمت تخم‌مرغ مشتریان بیشتر از نیاز خود میلی برای خرید نشان نمی‌دهند.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد درباره سابقه گرانی تخم‌مرغ می‌گوید: در فصل زمستان به دلیل افزایش تقاضای مردم قیمت تخم‌مرغ بالا می‌رود اما در فصل تابستان چون مردم تخم‌مرغ کمتری استفاده می‌کنند قیمت‌ها کاهش می‌یابد.


وی می‌افزاید: قیمت‌های سال‌جاری نسبت به گذشته تقریبا بی‌سابقه است به طوری که می‌توان گفت: قیمت تخم‌مرغ نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.
این فروشنده تصریح می‌کند، در سال گذشته تخم‌مرغ قیمتی معادل ۵۰تومان داشت که اخیر به ۱۰۰تومان افزایش پیدا کرده است.
تاثیر افزایش قیمت تخم‌مرغ بر بازار
گرانی تخم‌مرغ به طور محسوس بر سایر اجناس و فرآورده‌های مرتبط با آن تاثیر نداشته است.
به عنوان مثال در قنادی‌ها که بیشترین مصرف تخم‌مرغ از آن آنها است قیمت شیرینی هنوز ثابت مانده است.
همچنین در گروه دیگری از مواد غذایی همچون بیسکویت گرانی تخم‌مرغ تقریبا بی‌اثر بوده است اما برخی از کارشناسان بازار معتقدند اثر گرانی تخم‌مرغ ظرف چند روز آینده بر روی این کالاها بیشتر مشخص خواهد شد.