صد بار گفتم!

رییس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس به‌رغم گزارش مثبت و محکم البرادعی درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، همچنان بر اتهامات غیرمستند خود مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران پافشاری کرده و با تکرار اینکه تنها در صورتی که ایران فعالیت‌های غنی‌سازی خود را متوقف کند، واشنگتن با تهران گفت‌وگو خواهد کرد، مدعی شد که آمریکا به دنبال یافتن راه حلی دیپلماتیک برای حل مساله هسته‌ای ایران است. به گزارش ایسنا جورج بوش در این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال خبرنگار آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه در زمینه مساله ایران این طور به نظر می‌رسد که هر بار تلاش می‌کنید از شدت حرکت به سوی جنگ با ایران بکاهید، ماجرای دیگری پیش می‌آید و دوباره به موضع سرسختانه خود در قبال ایران بر می‌گردید. شدت لفاظی‌ها در این زمینه مرتب بالا و پایین می‌رود. وقتی این کار را انجام می‌دهید، آمریکایی‌ها شدیدا دچار ترس از جنگ می‌شوند و ما در تلاشیم بدانیم چرا این کار را انجام می‌دهید، چرا به لفاظی‌ها دامن می‌زنید؟ با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران و تلاش تهران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای گفت: خوب، نگرانی من این است که اگر آنها به تسلیحات هسته‌ای دست یابند، یک نسل مجبور به پرداختن بهای گزافی خواهند شد و دلیل اینکه آن اظهارات را درباره جنگ جهانی سوم بیان کردم این بود که رییس جمهور آنها برای مثال گفته است ما می‌خواهیم اسرائیل را حذف کنیم. وقتی کسی چنین حرفی می‌زند قضاوت من بر این اساس است که باید آنها را جدی بگیریم.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه در پاسخ به اینکه ناراحت نیستید که آمریکایی‌ها نگران این هستند که ما در آستانه جنگ دیگری قرار داریم، گفت: من نه یک بار بلکه صدها بار گفته‌ام که ما قصد داریم تلاش کنیم و این مساله را به طور دیپلماتیک حل کنیم و فکر می‌کنم بتوانیم این کار را انجام دهیم. این کاری است که ما در تلاشیم آن را انجام دهیم و ائتلاف خوبی از کشورهایی که نگران مساله ایران هستند، گردهم آورده‌ایم.

بوش در پاسخ به اینکه آیا رویکرد یا راهبرد جدیدی برای همراه کردن چین با خود دارید و آیا استدلال جدیدی برای ارائه به آنها دارید، با تهدید خواندن ایران مدعی شد: غیر از اینکه آنها تهدید بزرگی برای صلح محسوب می‌شوند، به عقیده من این بسیار مهم است و استدلال مهمی محسوب می‌شود و این استدلالی است که من از آن صحبت کردم. به عقیده من این ادعای «رژه به سوی جنگ» چیزی است که توسط رسانه‌ها ساخته شده است. زبانی که من استفاده کرده‌ام همواره منسجم و واضح بوده است و من امیدوارم بتوانیم این مساله را به طور دیپلماتیک حل کنیم. من معتقدم ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. بوش در پاسخ به اینکه‌ احتمال اینکه قبل از پایان ریاست جمهوری‌تان بتوانید این مساله را حل کنید، چقدر است، گفت: بخشی از راه حل این مساله به کارگیری چارچوبی است که بتواند به طور موثر و به طور دیپلماتیک با ایران برخورد کند و این کاری است که ما وقت زیادی را صرف انجام آن می‌کنیم. تاکنون نیز موفق بوده‌ایم. یکی از موضوعاتی که با آن روبه‌‌رو هستیم نگرانی مردم درباره سهام بازار است. آنها نگران این هستند که اگر شرکتشان عقب بکشد، شرکت دیگری جای آنها را می‌گیرد. به همین دلیل منزوی کردن در سطوح مختلف انجام می‌گیرد. یکی از این سطوح به طور دیپلماتیک و از طریق سازمان ملل است و یکی از سطوح دیگر به کارگیری اقدامات مختلف است. ما تلاش می‌کنیم مطمئن شویم این اقدامات به طور منسجم به کار گرفته می‌شوند تا به این ترتیب هیچ کس از دیگری پیشی نگیرد و در عین حال هیچ گونه فرصتی را برای فشار به ایران از دست ندهد. ایران یک گزینه آشکار برای انتخاب دارد و ما این نکته را کاملا آشکار کرده‌ایم.

آیا ما با آنها گفت‌وگو می‌کنیم؟ البته. فکر می‌کنم حدود سه سال است که تکرار کرده‌ام که اگر ایران برنامه غنی سازی خود را متوقف کند، ما این کار را خواهیم کرد و در آن صورت می‌توانیم مذاکراتی داشته باشیم.