سخنگوی وزارت خارجه چین گفت:‌ درست نیست موضع چین درباره مساله هسته‌ای ایران را با مخالفت پکن با فروش تسلیحات از طرف دولت آمریکا به تایوان ارتباط داد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، کین گانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود در پاسخ به این که آیا در صورتی که آمریکا فروش تسلیحات به تایوان را متوقف کند، چین حاضر خواهد شد از تحریم‌ها علیه ایران حمایت کند، گفت که چین هرگز استقلال یا اصول خود را با هیچ‌چیز دیگری معاوضه نمی‌کند و نباید موضع چین را در قبال برنامه هسته‌ای ایران با مسائل دیگری ارتباط داد.

کین در ادامه گفت که یانگ جیه‌چی، وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه با کاندولیزا رایس، همتای آمریکایی خود دیدار کرد و دو طرف درباره روابط دوجانبه، مساله تایوان، برنامه هسته‌ای ایران و مسائل دیگر گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، یانگ در این دیدار بر موضع پکن در قبال برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها درباره این مساله هرچه زودتر از سرگرفته شود و جامعه بین‌الملل به تلاش‌های خود برای حل مسالمت‌آمیز این مساله از طریق مذاکرات ادامه دهد.

گانگ افزود: چین به ایفای نقشی سازنده در یافتن راه‌حلی مناسب برای حل مساله هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد. وی در زمینه اظهارنظر چین درباره پرتاب موشک ایران گفت که چین خواستار صلح، امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس است و امیدوار است همه کشورهای مربوطه به تلاش‌های خود در این روند ادامه دهند.