دولت به دنبال حذف سهمیه‌بندی
دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت به دنبال حذف سهمیه‌بندی بنزین است، اعلام کرد که پیش‌بینی ما برای تحقق این هدف پایان سال‌ آینده است اما احتمال می‌دهیم که این اتفاق زودتر نیز رخ دهد.
سهمیه‌بندی بنزین اگرچه با هدف مهار مصرف روزافزون بنزین آغاز شد، اما پس از تصویب یک برنامه پنج ساله در این خصوص، مقرر شد تا رسیدن سهم حمل‌ونقل عمومی به بیش از ۶۵درصد ادامه یابد و در مرحله بعد قیمت بنزین به صورت واقعی و حتی با وضع مالیات بر مصرف تعیین شود.
در عین حال، احمدی‌نژاد اگرچه از تلاش دولت برای کنترل مصرف بنزین از راه‌های دیگر پس از حذف سهمیه‌بندی خبر داد، اما راه آن را نه توسعه حمل‌ونقل عمومی بلکه توسعه جایگاه‌های سوخت گاز معرفی کرد.
رییس‌جمهور همچنین در خصوص ایجاد بازار سیاه بنزین وعده داد که با تدابیر اتخاذ شده این مشکل ظرف سه تا چهار ماه آینده حل خواهد شد. ضمن اینکه وزیر نفت برای حل مشکلات سهمیه‌بندی بنزین از مجلس مهلت خواسته است.
همزمان، حداد عادل از احتمال عرضه آزاد بنزین در صورت پاسخ مثبت مجلس به استفساریه 107 نماینده خبر داده است.

رییس جمهور در جمع خبرنگاران پس از پایان نشست هیات وزیران، عکس: خبرگزاری فارس
رییس‌جمهوری خبر داد
حذف نظام سهمیه‌بندی بنزین تا پایان سال ۸۷
رییس‌جمهوری از حذف نظام سهمیه‌بندی بنزین تا پایان سال 87 خبر داد.
محمود احمدی‌نژاد که روز گذشته در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران برخی رسانه‌ها حاضر شده بود، گفت: دولت به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که حداکثر تا پایان سال آینده سهمیه‌بندی بنزین را بردارد و از راه دیگری مصرف را کنترل کند. البته تلاش می‌کنیم که زودتر از پایان سال آینده هم این اقدام را انجام دهیم.
به گزارش ایرنا، او از کاهش مصرف بنزین به 59میلیون لیتر در روز خبر داد و اضافه کرد: تا پایان سال 87 آن قدر جایگاه‌های سوخت گاز را در کشور توسعه می‌دهیم که تقاضا برای مصرف بنزین بسیار کاهش پیدا کند تا بتوانیم سهمیه‌بندی بنزین را لغو کنیم.
احمدی‌نژاد درباره ایجاد بازار سیاه بنزین نیز گفت: این مشکلی است که پیش‌بینی می‌شد ایجاد شود؛ چرا که مصرف بنزین همه یکسان نیست. البته ستاد تبصره ۱۳ در جلسه‌ای که اخیرا با حضور من برگزار کرد، تدابیری برای این مساله اندیشیده است که ان‌شاءا... این مشکل ظرف سه تا چهار ماه آینده حل خواهد شد.
مقابله با استکبار جهانی داخلی
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت «در تمام مواردی که شما قصد برخورد با تخلفات عمده را داشته‌اید، مقاومت‌ها علیه شما از سوی عده‌ای معدود و خاص صورت گرفته است، آیا برای برخورد با ‌آنها تصمیم یا برنامه‌ای ندارید؟» تصریح کرد: با استکبار جهانی مواجه هستیم که همواره مقابل ما ایستاده است، ما در مقابل او چه می‌توانیم بکنیم؟ این یک تقابل و نبرد است.
احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که چرا این استکبار جهانی داخلی را معرفی نمی‌کنید، اظهار کرد: اگر کار با معرفی کردن این افراد حل شود، ما این کار را خواهیم کرد، چنانکه قبلا چنین کاری کرده‌ایم. البته عموما مردم و خود شماها که این سوال را می‌پرسید، از ماهیت این افراد مطلع هستید و آنها را می‌شناسید.
وی همچنین در واکنش به این مسئله که از شما انتظار می‌رود به پشتوانه آرای ۱۷میلیونی خود با این موارد قاطع‌تر عمل کنید، گفت: دیگر چه کنیم، از این هم قاطع‌تر؟ خیلی‌ها به همین مقدار هم به ما تذکر می‌دهند.
دانشگاه آزاد در شورای انقلاب فرهنگی
رییس‌جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی درباره توقف اقدام دولت درخصوص دانشگاه آزاد تصریح کرد: موضوع دانشگاه آزاد را حتما دوباره در دستور کار شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قرار خواهیم داد و آنچه در این خصوص اعلام کردم، برای این بود که شما بدانید که کار چقدر پیچیدگی دارد، اما از من نخواهید که سختی‌های کار را به مردم منتقل کنم.
وی افزود: مردم ما نوعا متوجه هستند که چه می‌گذرد، اما دلیلی ندارد که من به عنوان یک مسوول دائما به مردم بگویم که برای دولت مشکل ایجاد می‌کنند.
احمدی‌نژاد با اشاره به اعمال نفوذ «برخی افراد» در این زمینه، یادآور شد: نمی‌توانیم بگوییم در کشور اعمال نفوذ صورت نمی‌گیرد، بعضا افراد به نسبت‌های گوناگون نفوذ دارند؛ اما تلاش دولت این است که جلوی این نفوذها را بگیرد.
گزارش البرادعی دو پهلو نبود
رییس‌جمهوری درخصوص گزارش اخیر البرادعی و در پاسخ به سوال خبرنگاری که این گزارش را دو پهلو خواند، گفت: گزارش البرادعی دو پهلو نیست و صددرصد به نفع ایران صادر شده است.
وی افزود: همه فعالیت‌هایی که تا امروز بررسی شده در این گزارش مورد تایید قرار گرفته است و همه حرف‌هایی که دشمنان ملت ایران در طول پنج سال گذشته روی آن تبلیغات کردند، در این گزارش آمده و سوالاتی که در مورد ایران دارند، در این گزارش مطرح شده است.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: گزارش آژانس و نامه‌هایی که به ایران ارسال شده، بسیار شفاف است و من از آقای «آقازاده» می‌خواهم که متن این نامه‌ها را نیز منتشر کنند تا مردم از آن مطلع باشند.
چفیه‌هایی برای هفته بسیج
خبرنگاری به چفیه‌هایی که رییس‌جمهوری و اعضای دولت بر گردن داشتند، اشاره کرد و گفت: این چفیه‌ها را به مناسبت هفته بسیج قلمداد کنیم یا پاسخ به تهدیدهای صورت گرفته؟ به‌خصوص اینکه گفته می‌شود که آقای متکی پیام‌های شفاهی از سوی شما برای برخی کشورها به صورت هشدار ارائه کرده است.
احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: هفته بسیج برای ما جشن و افتخار است و اعضای دولت امروز چفیه برگردن انداخته‌اند که بگویند ما همراه ملت ایران هستیم که یک ملت بسیجی است.
رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: سفرهای آقای متکی نیز در راستای روابط دو جانبه است و ارتباطی به این حرف که شما می‌زنید، ندارد. آقای متکی را ما هم نمی‌بینیم و همیشه در سفر است و این حرف‌هایی که گفته می‌شود، بی‌اساس است.
کشور در بهترین شرایط است
رییس‌جمهوری همچنین تصریح کرد: شرایط امروز کشور در مقایسه با چند سال اخیر به فضل الهی بهترین شرایط است، به‌خصوص در عرصه هسته‌ای ما امروز در بهترین شرایط هستم و به لطف ایستادگی ملت شرایط هر روز بهتر می‌شود.
رییس شورای‌عالی امنیت ملی همچنین در جمع بسیجیان نهاد ریاست‌جمهوری به موضوع هسته‌ای کشورمان اشاره کرد و گفت: اگر بنا بود، حق هسته‌ای ایران از پیچ و خم معادلات سیاسی و گفتگوهای دیپلماتیک و رایزنی‌های معمول دنیا استیفا شود، امروز از سه سال قبل نیز صدها کیلومتر عقب بودیم.
رییس‌جمهوری اضافه کرد: این پیروزی به خاطر تمسک ملت ایران به فرهنگ بسیجی به دست آمد تا همواره بر حق و قانون و عدالت تکیه و با قدرت از حقوق خود دفاع کنند.
احمدی‌نژاد با انتقاد از کسانی که با هر حرکت دشمن دستپاچه می‌شوند، گفت: باید بدانند که مشکل دشمن مثلا صدور دو قطعنامه، مشکل ملت ما نیست؛ چون آنها بودند که با اطلاعات غلط یک سلسله تصمیمات گرفتند.
وی با اشاره به برخی از «افراد ترسو که خیال می‌کنند خیلی می‌فهمند» از آنها خواست بدانند که قضیه تمام شده و ایران اکنون هسته‌ای و در کمال اقتدار است.
عکس: ایسنا