خبرگزاری فارس گزارش داد: هواپیمای جنجالی‌ای که در پایان دوره دولت خاتمی از خارج خریداری و به دلیل تشریفاتی بودن از به‌کارگیری آن در دولت جدید خودداری شده بود، از چند هفته گذشته در برخی سفرهای مقام های دولتی به استثنای رییس‌جمهوری مورد استفاده قرار گرفته است. به‌کارگیری این هواپیما در پی از رده خارج شدن هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ دولت صورت گرفته است و گرچه محمود احمدی‌نژاد همچنان به استفاده نکردن از هواپیمای جدید در سفرهای خود اصرار دارد، ولی سایر مسوولان دولتی از این هواپیما استفاده می‌کنند.

خرید هواپیمای تشریفاتی در سال ۸۰ به دستور رییس‌جمهوری سابق و با مجوز شورای اقتصاد برای استفاده اختصاصی دولت و از طریق فاینانس داخلی تصویب شد.

همچنین با تصمیم شورای اقتصاد، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) مامور خرید این هواپیما برای دولت شد و در آذر ۱۳۸۱ قراردادی با شرکت تعمیراتی هوایی «سوژرما»ی فرانسوی برای خرید هواپیمای ایرباس تشریفاتی VIP امضا کرد.

این هواپیما به قیمت ۳۹‌میلیون دلار خریداری و با هزینه‌ای حدود ۲۰‌میلیون دلار نیز دکوراسیون آن تغییر کرد که مجموعا ۵۹‌میلیون دلار هزینه در برداشت.

این هواپیما مدل سال ۲۰۰۲ میلادی است و دارای امکاناتی همچون سالن کنفرانس و ارتباطات اینترنتی و ماهواره‌ای و امکانات متعدد رفاهی است و کارکرد آن کم و حدود ۱۵۰۰ ساعت برآورد شده است.

این هواپیما قرار بود در آذر ۸۳ به هما تحویل داده شود، اما با کارشکنی شرکت فرانسوی، این هواپیما در آذر ۸۴ و در زمان دولت

محمود احمدی‌نژاد به جمهوری اسلامی تحویل و وارد کشورمان شد.

احمدی‌نژاد نیز پس از تحویل این هواپیما به وزارت راه و ترابری دستور داد تا نحوه استفاده از این هواپیما را مشخص کند. هما نیز از سوی وزارت راه مسوول بررسی نحوه بهره‌برداری از این هواپیما شد که در همین رابطه گزارشی از سوی هما به وزارت راه ارسال شد.

یک منبع مطلع در نهاد ریاست‌جمهوری که نخواست نامش ذکر شود‌، گفت: رییس‌جمهوری از این هواپیما استفاده نخواهد کرد و این هواپیما در صورت استفاده فقط از سوی تیم همراه رییس‌جمهوری از جمله گروه خبری و کارکنان ریاست‌جمهوری که در سفرهای استانی همراه هیات دولت هستند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اما در حاشیه سفر رییس‌جمهوری به ارمنستان علی سعیدلو، معاون اجرایی وی به آشیانه جمهوری اسلامی رفت و از هواپیمای تشریفاتی ۳۲۱ بازدید کرد و از مسوولان و کارشناسان مربوطه نسبت به وضعیت این هواپیما سوالاتی را پرسید و بعد از بازدید، این هواپیما در یک ماه گذشته دو بار مورد استفاده قرار گرفت. ابتدا پرویز داودی، معاون اول رییس‌جمهوری در سفر به قزاقستان از آن استفاده کرد و در مرحله بعد نیز این هواپیما خبرنگاران و جمعی از همراهان سفر استانی رییس‌جمهوری را به استان خراسان جنوبی از بیرجند به تهران آورد. در ابتدای دولت نهم برخی از مسوولان دولتی استفاده از این هواپیما را امری طاغوتی خوانده بودند و غلامحسین الهام، سخنگو و رییس دفتر وقت رییس‌جمهوری، در بازدیدی که از آن انجام داده بود، با ابراز تردید از این‌که احمدی‌نژاد از این هواپیما استفاده کند، اظهار کرد: با توجه به شعارهای آقای احمدی‌نژاد، بعید به نظر می‌رسد ایشان از این هواپیما استفاده کند.سخنگوی دولت در مراسم تحویل هواپیمای تشریفاتی با ابراز تردید در استفاده رییس‌جمهوری از این هواپیما گفت: هزینه خرید این هواپیما، نزدیک به ۶۰‌میلیون دلار بوده است. به تازگی، قدمت هواپیمای رییس‌جمهوری که به حدود ۴۰سال می‌رسد، نگرانی‌های امنیتی ایجاد کرده است و با استفاده از این هواپیما، این نگرانی‌ها برطرف می‌شود. از سوی دیگر، مسوولان هواپیمایی کشوری و آشیانه جمهوری اسلامی ایران به مسوولان توصیه کرده‌اند از این هواپیما استفاده شود، زیرا هزینه‌های در جا ماندن و نگهداری آن بسیار بالا است و این در حالی است که نمی‌توان از این هواپیما در خطوط هوایی دیگر استفاده کرد.