سارکوزی برای بحث درباره ایران وارد چین شد

رییس‌جمهوری فرانسه در اولین سفر رسمی خود به چین که انتظار می‌رود بر مسائلی مانند تجارت، محیط زیست و ایران متمرکز باشد، وارد پکن شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انتظار می‌رود نیکلا سارکوزی در جریان سفر سه روزه‌اش روابط سیاسی بین پاریس و پکن را تقویت کند. به گفته مقام‌های فرانسوی، مسائل بین‌المللی از جمله مساله هسته‌ای ایران نیز در مذاکرات مطرح خواهد شد. هواپیمای رییس‌جمهوری فرانسه صبح یکشنبه وارد چین شد. مراسم استقبال رسمی روز دوشنبه پس از آغاز بخش رسمی سفر صورت می‌گیرد. این سفر روز سه‌شنبه با سفر به شانگهای پایان می‌یابد. رییس‌جمهوری فرانسه پیش از عزیمت از پاریس در مصاحبه با خبرگزاری شینهوا مدعی شد که ایران دارای تسلیحات هسته‌ای غیرقابل قبول است. وی افزود: فرانسه روی تعامل و قاطعیت چین درباره این مساله حساب می‌کند.

در حالی که فرانسه پس از روی کار آمدن سارکوزی سیاستی همسو با آمریکا را علیه ایران اتخاذ کرده و حتی اعمال تحریم‌های خارج از چارچوب سازمان ملل و در قالب اتحادیه‌ اروپایی را علیه ایران خواستار است، چین همواره با تحریم جمهوری اسلامی بر سر برنامه‌ هسته‌ای‌ این کشور مخالف بوده و تاکید کرده است مادامی که ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای شفاف‌سازی نسبت به فعالیت‌های گذشته‌اش همکاری می‌کند، نباید به اعمال تحریم علیه این کشور دست زد.