قیمت‌گذاری آثار در دوسالانه‌ها مانع از تحلیل و نقد می‌شود

مورخ برجسته تاریخ معاصر هنر دنیا - رابرت سی‌مورگان - در جمع هنرمندان جوان که اغلب مجسمه‌ساز بودند، در موزه هنرهای معاصر تهران سخنرانی کرد و به پرسش‌ها پاسخ گفت. مورگان در این نشست که با حضور حمید شانس و بهروز دارش همراه بود، عنوان کرد که تنوع بسیاری در دوسالانه مجسمه‌سازی تهران بوده و بسیاری از آثار، جالب توجه، پرهیاهو و متفاوت بوده‌اند.

او با یادآوری اینکه نتیجه جلسه‌ داوری، دو سه هفته دیگر اعلام می‌شود، با خوشحالی گفت: آن وقت من در این جا نیستم!

قیمت‌گذاری ناعادلانه آثار

مورگان انتقاد از روند قیمت‌گذاری آثار هنری کرد که سقفی برای آن نیست و به‌زعم او ناعادلانه است. مورگان ازجمله به آثار هنرمند مجسمه‌ساز - دیمین هیرست - اشاره کرد که کوسه‌ای را در یک آکواریوم، به‌مبلغ ۱۳میلیون دلار به‌فروش رسانده است؛ در حالی‌که در مقایسه، بسیاری از آثار کهن با قیمت بسیار کم‌تر و ناچیزی معامله می‌شوند. او گفت که اثر هیرست بعد از مدتی تجزیه شده و شش میلیون دلار دیگر هزینه کرده است که متخصصان آن‌را نجات دهند.

این استاد تاریخ و نقد هنر به‌مجسمه‌ای از تبت - شمال چین - اشاره کرد که فقط با مبلغ ۲۹۰هزار دلار فروخته شده است و چنین نتیجه گرفت که گویا ما احساس‌مان را نسبت به تاریخ و فرهنگ از دست داده‌ایم.

او اشاره کرد که در جوامع جهان سوم، ‌این‌گونه مسائل متفاوت است و در کشوری مثل ایران، در حوزه هنر بیشتر به اخلاقیات توجه می‌شود.