حدود دو هفته گذشته، بانک مرکزی نرخ تورم را بیش از ۱۶‌درصد اعلام کرد. این در حالی است که علی عسگری، سخنگوی فراکسیون حزب‌‌ا... مجلس اعلام کرده است که نرخ واقعی تورم ۲۴‌درصد است. پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس، نرخ تورم را ۲۳‌درصد پیش‌بینی کرده بود که این رقم از سوی دولت رد شده بود. محمد طبیبیان، اقتصاددان در گفت‌وگو با پایگاه خبری آفتاب درباره علل تناقض در آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مجلس می‌گوید: بانک مرکزی از روش‌هایی استفاده می‌کند که نمی‌توان گفت عددی غیر از آن چیزی را که به دست می‌آورد، اعلام می‌کند؛ اما این روش چند اشکال دارد. وی در توضیح ایرادات وارده به روش محاسبه بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی سبد کالاهایی را که محاسبه می‌کند که متناسب با زندگی امروز مردم نیست. مثلا در جوامع شهری مردم هزینه‌های زیادی برای آموزش فرزندان خود می‌پردازند که اصولا این هزینه‌ها در شاخص‌ها منعکس نمی‌شود.

وی افزود: بانک مرکزی از یک مجموعه فروشگاه‌هایی نمونه‌گیری می‌کند که ممکن است این فروشگاه‌ها نماینده فروشگاه‌های متوسطی که مردم از آنها خرید می‌کنند، نباشند و شاید به همین دلیل است که طی سالیان گذشته نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی به نرخ‌های رسمی نزدیک‌تر بوده است تا به نرخ‌های واقعی.

طبیبیان یکی دیگر از علل تناقض نرخ اعلام شده را از سوی بانک مرکزی با نرخ واقعی تورم، کنترل نرخ برخی اقلام مانند آب، برق و گاز توسط دولت دانست و تاکید کرد: به همین دلیل به طور تصنعی نرخ تورم پایین نگه داشته می‌شود؛ اما ناچار روزی قیمت این اقلام نیز جهش خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هنگامی که قیمت سایر کالاها مانند مسکن، طلا و مستغلات را مشاهده می‌کنیم، به طور طبیعی احساس می‌کنیم که نرخ رسمی با آنچه که در زندگی مردم انعکاس پیدا می‌کند، متفاوت است.

طبیبیان در خصوص نرخ واقعی تورم اظهار کرد: من در طول ۲۰‌سال اخیر به نرخ‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی به خاطر مشکلات نمونه‌گیری ۳ یا ۴ درصد اضافه می‌کردم که در‌حال‌حاضر، برداشت این جانب اندکی بیشتر است. وی با اشاره به افزایش ۱۰۰‌درصدی قیمت مستغلات در شهرهای بزرگ طی دو سال اخیر گفت: در شرایطی که قیمت مستغلات ۱۰۰‌درصد افزایش می‌یابد و در همین حال بانک مرکزی نرخ تورم را ابتدا ۱۴ و سپس ۱۵ و حدود دو هفته گذشته ۱۶‌درصد اعلام می‌کند. ‌این نرخ اعلام شده از سوی بانک مرکزی با احساسی که مردم از فشار قیمت‌ها دارند همخوانی ندارد. این اقتصاددان در پایان در پاسخ به اینکه «روند ‌آینده نرخ تورم را چگونه پیش‌بینی می‌‌کنید؟» گفت: افزایش نقدینگی در سال‌های اخیر بسیار شدید بوده و خواه‌ناخواه عواقب آن به شکل‌های مختلف گریبان ما را خواهد گرفت.