آمریکا دستور کاری پنهان دارد

روزنامه مک‌کلاچی به نقل از علی‌اصغر سلطانیه گزارش داد که هیچ معامله‌ای در مناقشه هسته‌ای ممکن نیست؛ زیرا آمریکا «دستور کاری پنهان» دارد.

به گزارش ایسنا، این روزنامه به نقل از علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که «شکاف جدی اعتماد» میان کشورش و آمریکا و اروپای غربی وجود دارد و دلیلی برای تلاش در جهت اعتمادسازی با دولت آمریکا که هیچ اعتمادی به کشورش ندارد، نمی‌بیند. وی پس از پایان اجلاس نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در طول آن درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکراتی صورت گرفت، به روزنامه مک‌کلاچی گفت: ما به آمریکا اعتماد نداریم. سلطانیه درباره تعلیق غنی‌سازی گفت: ما پیش‌تر این کار را به مدت دو سال و نیم انجام دادیم؛ اما در آن زمان از دید مخالفان برنامه هسته‌ای ایران این کار کافی نبود و اکنون هم کافی نخواهد بود. ما بار دیگر غنی‌سازی را تعلیق نخواهیم کرد؛ زیرا برای آنچه آمریکا درخواست می‌کند، پایانی وجود ندارد.

این روزنامه به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شد که ایران قصد دارد معامله کند. سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از خاتمه نشست شورای حکام در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اقدام احتمالی شورای امنیت در قبال ایران گفت: به محض ارجاع پرونده به شورای امنیت، مجلس ما قطع اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را تصویب‌کرد، لذا در مقابل درخواست‌های غیرقانونی مبنی‌ بر چشم‌پوشی از حقوق خود ساکت نمی‌نشینیم. وی تاکید کرد: به آنهایی که موقعیت را آنگونه که هست درک نمی‌کنند، توصیه می‌کنم این موضوع را در نظر داشته‌ باشند که هر نوع حرکت برای تحریم در شورای امنیت، بر همکاری ایران با آژانس تاثیر خواهد گذاشت. سلطانیه همچنین درباره موضوع «کاهش اطلاعات آژانس از سال» ۲۰۰۶ گفت:

آنهایی که موضوع ایران را به شورای امنیت فرستادند، باید سرزنش شوند؛ زیرا ایران فراتر از تعهدات خود در حال همکاری با آژانس بود.