معاون وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی لوموند درباره گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این گزارش یک موفقیت است. اکنون مشخص شده است که آژانس می‌تواند یک میانجی باشد و دیگر نیازی به شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود ندارد. عباس عراقچی خاطرنشان کرد: ما متوجه شدیم که همچنان مسائلی برای شفاف‌سازی باقی مانده و مطمئنا گزارش بعدی بسیار مثبت‌تر خواهد بود.

وی درباره دیدار خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اظهار کرد: ما امیدواریم که سولانا با ایده‌های جدید خود باعث گشوده شدن راه برای مذاکراتی سازنده شود.

معاون وزیر خارجه ایران افزود: من تاکید می‌کنم که کشورم چیزی جز حق خود را که در چارچوب پیمان منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای قید شده است، نمی‌خواهد.

عراقچی گفت: ما به وظایف خود عمل می‌کنیم؛ در عوض، خواستار حقوق خود هستیم. ما گفت‌وگو با هر کسی را قبول می‌کنیم. اگر برخی در زمینه مقاصد ما تردید دارند، این تردیدها می‌تواند به راحتی رفع شود.

وی در ادامه افزود: ایران سیاست هسته‌ای خود را براساس منافع ملی خود اتخاذ می‌کند و اگر در ۲ سال اخیر چنین شرایط ابلهانه‌ای علیه ایران ایجاد نمی‌شد، مساله هسته‌ای ایران نیز حل شده بود.

معاون وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: در آن زمان، ما فقط چند سانتریفیوژ در آزمایشگاه‌ها داشتیم، اما اکنون سه هزار دستگاه در پایگاه‌های هسته‌ای ایران وجود دارد. عراقچی تاکید کرد: این ایران نیست که به دنبال کسب زمان است؛ بلکه این شورای امنیت است که زمان را از دست می‌دهد.

این مقام بلندپایه ایرانی همچنین در زمینه مواضع اخیر فرانسه نسبت به پرونده هسته‌ای ایران گفت: دیپلماسی فرانسه ما را در سردرگمی گذاشته است.

وی افزود: به نظر می‌رسد دیپلماسی فرانسه هنوز به طور کامل مشخص نشده است. این دیپلماسی به ویژه در خاورمیانه مبهم باقی مانده است.

معاون وزیر خارجه کشورمان درباره نامه ارسالی محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران به نیکلا سارکوزی، همتای فرانسوی خود اظهار کرد: این نامه باید محرمانه می‌ماند.

عراقچی در ادامه گفت: به طور عجیبی، کاخ الیزه بخشی از نامه را منتشر کرد. این نامه حاوی تهدید نبود؛ بلکه درخواستی جهت تقویت تماس‌ها به شمار می‌رفت.