فروش موفقیت‌آمیز آثار هنرمندان ایرانی در دو حراج بزرگ کریستی و ساتبی، باعث ایجاد سرگردانی در قیمت‌گذاری و فروش آثار تجسمی هنرمندان در ایران شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، چندی پیش آثار هنرمندان ایرانی در دو حراج جهانی ساتبی لندن و کریستی دبی به مبالغ بالایی به فروش رسید و به دنبال آن توجه جهانیان به خصوص ایرانیان به هنرهای تجسمی ایران جلب شد.

هنرمندان ایرانی در حراج کریستی به رکورد جدیدی در فروش آثارشان دست یافتند و توانستند به جز یک مورد، بالاترین میزان فروش آثار این حراج را از آن خود کنند.

موفقیت هنرمندان ایرانی در این حراج‌ها تاثیراتی بر بازار فروش داخلی این گونه آثار بر جای گذاشت، به طوری که به فاصله کوتاهی از برپایی این حراج‌ها، گالری‌های تهران از تابلوها و آثار هنرمندان برجسته ایران خالی شد و هنرمندانی که در این حراج‌ها، آثارشان با رقم‌های خوبی به فروش رسیده‌بود، برای فروش آثارشان در داخل کشور با تردید مواجه شده‌اند.

برخی از این هنرمندان ترجیح می‌دهند از این پس آثارشان را تنها برای حراج‌ها و نمایشگاه‌های خارجی خلق کنند و برخی توقع دارند که آثارشان را بتوانند با قیمتی به زعم خود واقعی در بازارها و نمایشگاه‌های داخلی هم بفروشند.

اگر چه آثار تجسمی در ایران به قیمت‌های بسیار ناچیزی خرید و فروش می‌شود و شایسته است که قیمت عادلانه‌ای برای آنها در نظر گرفته شود؛ ولی از سوی دیگر خریداران آثار هنری در ایران چندان زیاد نیستند و این افزایش قیمت یکباره در درازمدت تاثیر نامطلوبی بر فروش آثار هنری در ایران خواهد داشت. این نکته‌ای است که برخی گالری‌داران بر آن تاکید می‌کنند.