دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با یادآوری این نکته که در طی ۲۸ سال گذشته اقدامات ایران همواره در جهت برقراری صلح بوده است، گفت: راه حل تمام مسایل این است که قدرت‌ها از فشارها دست بردارند و به سوی مذاکره و گفت‌وگو روی بیاورند. ما آمادگی داریم که سوءتفاهمات و نگرانی‌ها را رفع و با جامعه جهانی همکاری داشته باشیم. به گزارش ایسنا، سعید جلیلی، صبح پنج‌شنبه در سخنانی در سمینار بین‌المللی «برنامه هسته‌ای ایران و گزارش البرادعی» با بیان این اعتقاد که بسیاری از ‌موضوعاتی که امروز در صحنه جهانی به عنوان مسایل چالش‌برانگیز مطرح است، در فضای سالم و علمی و به دور از شایعه‌های خاص سیاسی نه تنها می‌تواند چالش نباشد؛ بلکه به موضوعی برای همکاری تبدیل شود، گفت: البته همکاری در فضا و خلاء صورت نمی‌گیرد. بلکه همکاری به یک پارادایم مشترک نیاز دارد.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه ایران تکالیف پادمانی خود را انجام داده است، تصریح کرد: طبیعی است ایران بر حقوق خود هم اصرار داشته باشد. در مسیر پرونده هسته‌ای، علاوه بر انجام تکالیف پادمانی برای ایجاد زمینه‌های همکاری و اعتماد متقابل و فضای مثبت ایران به اقدامات اعتمادساز و فراتر از تکالیفش را انجام داد.

وی با اشاره به اصرار برخی از قدرت‌ها برای اعتمادسازی مبنی‌بر اینکه برای مدت کوتاهی فعالیت غنی‌سازی در ایران تعلیق شود، گفت: ایران صرفا برای اعتمادسازی و فراتر از تکالیف پادمانی‌اش به طور داوط لبانه نزدیک به دو سال این کار را انجام داد. این حسن‌نیت جمهوری اسلامی ایران بود. از سویی گفته می‌شود برای رفع نگرانی‌ها پروتکل الحاقی اجرا شود؛ این در حالی است که ایران به صورت داوطلبانه دو سال پروتکل را اجرا کرد و بیش از دو هزار و سیصد نفر روز به بازرسان آژانس اجازه داد تا از تاسیسات هسته‌ایش بازدید کنند. این اقدامات برای این بود که ما به رفتار خود به عنوان یک عضو ان.پی.تی اعتماد داریم.