تئاتر رایگان، مرهمی بر زخم‌های نمایش
نگاه سوم- در حالی که تئاتر ایران به دلیل تعطیلی مراکز نمایش، وضعیت نابسامانی دارد و هیچ نشانه امیدی نیز برای بهبود این وضعیت به چشم نمی‌خورد، حداقل تا پایان سال برقراری برخی برنامه‌ها و جشنواره‌ها شاید بتواند مرهمی موقتی بر این زخم باشد.

جشنواره سراسری تئاتر کانون‌ها یکی از رویدادهایی است که با حمایت مراکز فرهنگی-هنری شهرداری قصد دارد تحولی در این زمینه باشد، با این حال همین رویداد که پنج‌شنبه در تهران افتتاح شد نیز به دلیل تغییرات مدیریتی در پست معاونت هنری شهرداری وضعیت متزلزلی دارد. این هفته در حالی نمایش‌های این جشنواره در مراکز فرهنگی- هنری شهرداری به روی صحنه می‌رود که برخی خبر‌ها حاکی از حمایت‌ نشدن گروه‌های تئاتری حاضر در جشنواره دارد و بدین‌گونه بسیاری از گروه‌ها با هزینه خود کارها را برای جشنواره آماده کرده‌اند.
پنج‌شنبه شب افتتاحیه جشنواره تئاتر کانون‌ها با امیدهای فراوان گروه‌های شرکت‌کننده در آن و حضور چهره‌های شاخص و شناخته شده تئاتر ایران همچون اسماعیل خلج، داوود کیانیان، حسن دادشکر، اصغر همت و افسر اسدی در سالن پارک لاله برگزار شد. خانه هنرمندان،‌ خانه نمایش تماشاخانه مهر، فرهنگسرای هنر، خانواده فدک و فرهنگسرای دانشجو تا 10 آذرماه میزبان علاقه‌مندان این نمایش‌ها است. همچنین بازدید برای عموم آزاد و به دلیل حمایت شهرداری از این جشنواره رایگان است.
داوران این دوره جشنواره
گلاب آدینه، منیژه محامدی و منصور براهیمی در بخش (بزرگسال)، در بخش کودک و نوجوان و عروسکی، هنگامه مفید هما جدیکار و اردشیر کشاورزی، داوران این جشنواره هستند.
همچنین در بخش خیابانی، محمود استاد محمد، افشین خورشیدی باختری و شیلا رشیدیان نیز به داوری آثار این بخش می‌پردازند.
چگونگی شکل‌گیری این دوره جشنواره
ششمین جشنواره سراسری تئاتر کانون‌های نمایش با انتشار فراخوان این جشنواره از ۱۵ تیرماه فعالیت خود را آغاز کرد.
ششمین جشنواره سراسری تئاتر کانون‌های نمایش به همت سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران در چهار بخش نمایش‌های صحنه‌ای بزرگسال، کودک و نوجوان، عروسکی و خیابانی به منظور گسترش، شناسایی و پرورش استعدادهای نمایشی در سراسر ایران در سالن‌های نمایش و فرهنگسراهای شهر تهران برگزار می‌شود. این جشنواره، متون نمایشی به نحوی که فرهنگ ملی و خرده فرهنگ‌های بومی را مدنظر قرار داده باشند، در اولویت قرار داد.
ششمین جشنواره سراسری تئاتر کانون‌های نمایش برای اولین بار است که به صورت سراسری برگزار می‌شود و بر این اساس از تمامی گروه‌های نمایشی سراسر کشور دعوت کرد که در این جشنواره هنری شرکت کنند.
بعد از دریافت 550 نمایشنامه به ششمین جشنواره تئاتر کانون‌های نمایش، 323 نمایشنامه در بخش صحنه‌ای و در بخش عروسکی 61 نمایشنامه حضور داشتند. در بخش خیابانی نیز 137 نمایشنامه به دبیرخانه این جشنواره رسید و 29 نمایشنامه نیز متقاضی حضور در بخش جنبی ششمین جشنواره تئاتر کانون‌های نمایش شدند.
هیات بازخوانی این جشنواره متشکل از داوود کیانیان، مهرداد رایانی مخصوص، شهرام کرمی، حسن باستانی و اعظم بروجردی از میان ۳۲۳ نمایشنامه بخش صحنه‌ای (بزرگسال) ۸۵ متن شامل ۵۸ نمایشنامه را با رای قطعی برای مرحله ارزیابی این جشنواره معرفی کردند.
در بخش کودک و نوجوان و عروسکی، 43 نمایشنامه شامل 30 نمایشنامه کودک و نوجوان عروسکی به مرحله ارزیابی معرفی شدند. در بخش کودک و نوجوان، 14 نمایشنامه در بخش عروسکی و 15 نمایشنامه برای مرحله ارزیابی معرفی شدند.
برای ارزیابی نمایش‌های بخش مسابقه ششمین جشنواره تئاتر کانون‌های نمایش،‌ دو گروه متشکل از اصغر همت، مجتبی اقدامی، اردشیر صالح‌پور، هوشنگ هیهاوند، حمیدرضا آذرنگ و کاظم بلوچی نمایش‌های بخش صحنه‌ای بزرگسال و جواد ذوالفقاری، حمید کرمی و سیمین امیریان نمایش‌های عروسکی و کودک و نوجوان را برای حضور در بخش مسابقه ششمین جشنواره تئاتر کانون‌های نمایش انتخاب کردند. شهرام کرمی، محمدرضا الوند و رضا امامی نیز هیات ارزیابی نمایش‌های خیابانی این جشنواره بودند.
با پایان مرحله ارزیابی ششمین جشنواره تئاتر، کانون‌های هیات‌ارزیابی، 15نمایش از تهران با آرای قطعی و 9نمایش عروسکی و 8نمایش کودک و نوجوان از تهران به مرحله رقابتی ششمین جشنواره تئاتر کانون‌های نمایش راه یافتند. 8نمایش خیابانی و 7نمایش نیز در بخش جنبی از تهران و برای حضور در مرحله رقابتی جشنواره معرفی شدند.