رییس‌جمهوری آمریکا گفت به حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران امیدوار است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، جورج بوش که پیش از این درباره وقوع جنگ جهانی سوم در صورت پیگیری برنامه هسته‌ای از سوی ایران هشدار داده بود، تلاش کرد این اظهارات خود را تعدیل کند.

وی افزود: برای ما بسیار مهم است که اهدافمان را به صورت دیپلماتیک پیگیری کنیم. من همچنین می‌دانم که این مساله مهم است که همه گزینه‌ها روی میز باشد و روی میز نیز هست. رییس‌جمهوری آمریکا گفت: هیچ کس نمی‌خواهد از نیروی نظامی برای دستیابی به هدفش استفاده کند، اما برای همه گروه‌ها مهم است که بدانند در حالی که من به حل دیپلماتیک این مساله امیدوارم، همه گزینه‌ها برای رییس‌جمهوری مطرح هستند.

وی تاکید کرد که این اظهارات را در پاسخ به اظهارات ضداسرائیلی محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران بیان کرده است و تلاش می‌کند متحدان آمریکا را به افزایش فشار بر تهران وادار کند.

بوش گفت: من گفتم «اگر می‌خواهید از جنگ جهانی سوم جلوگیری کنید...» و دلیل اینکه من این را گفتم این بود که هنگامی که مثلا احمدی‌نژاد می‌گوید خواستار نابودی اسرائیل است، من آن را بسیار جدی می‌گیرم.

وی اظهار کرد: دوم اینکه فکر می‌کنم بسیار مهم است که شرکایمان که در سازمان ملل هستند درک کنند، اکنون زمان کار دیپلماتیک برای متقاعد کردن ایرانی‌ها به تغییر رفتارشان فرا رسیده است.

رییس‌جمهوری آمریکا افزود: راهبرد ما روشن است و من امیدوارم کارایی داشته باشد. افرادی در میز مذاکره حضور دارند که در ابتدا کمی بی‌توجه بودند و تهدید ایران را جدی نمی‌گرفتند.

وی مدعی شد: ایران در حال احساس انزوا است.

رد سیاست تغییر رژیم

از سوی دیگر وزیر دفاع آمریکا گفت: هدف این کشور از فشار بر ایران تغییر حکومت نیست، بلکه تغییر رفتار ایران است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رابرت گیتس در جمع گروهی از مسوولان در پایگاه نیروی هوایی وایتمن تصریح کرد: این به خاطر تغییر حکومت در ایران نیست، بلکه تغییر رفتار و سیاست‌های حکومت ایران است.