جلیلی و سولانا جمعه آینده در لندن با هم دیدار می‌کنند

دنیای اقتصاد - ملاقات معاون جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و معاون سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که قرار بود دیروز در وین انجام شود، به تعویق افتاد. دفتر جواد وعیدی، معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: این دیدار قطعا در روزهای آینده صورت می‌گیرد.

این دفتر همچنین دلیل به تعویق افتادن دیدار را دلایل فنی خواند و اعلام کرد: در حال هماهنگی برای تاریخ و محل انجام ملاقات هستیم.

دیپلمات‌های اروپایی نیز لغو دیدار جواد وعیدی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و رابرت کوپر، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز تایید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، این دیپلمات‌ها که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که بیماری وعیدی علت لغو نشست امروز وی با کوپربوده است‌. آنها گفتند: وعیدی و کوپر قرار بود در دیدار امروز خود تاریخی را برای نشست آتی بین خاویر سولانا و سعید جلیلی در وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌تعیین کنند، اما ایران خواستار لغو این دیدار شده است.

یکی از دیپلمات‌های فوق ادعا کرد: وعیدی ممکن است دچار یک «بیماری دیپلماتیک» شده باشد که ناشی از نیاز ایران به تاخیر بیشتر در زمان نشست سولانا و جلیلی و متعاقب آن نشست گروه ۱+۵ است، اما احتمال اینکه وی واقعا بیمار باشد، نیز زیاد است.

وعیدی قرار است پنج‌شنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌نیز که به بررسی گزارش البرادعی خواهد پرداخت، شرکت کند‌.

با این حال، معاون بین‌الملل شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کرد که ملاقات وی با معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به روزهای آینده موکول شده است.

جواد وعیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره علت لغو دیدار دیروز چهارشنبه خود با کوپر معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی خاطرنشان کرد: این دیدار ظرف چند روز آینده صورت می‌گیرد. وی علت لغو دیدار روز گذشته خود با کوپر را دلائل فنی اعلام کرد و افزود: در حال هماهنگی برای تنظیم تاریخ و محل مذاکرات هستیم. این دیدار با هدف تنظیم برنامه دیدار سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

در عین حال، یک منبع آگاه تصریح کرد‌: با وجود تعویق دیدار در سطح معاونان‌، تغییری در برنامه دیدار سعید جلیلی و خاویر سولانا به عنوان مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران و ۱+۵ ایجاد نشده است و این دیدار طبق برنامه اواسط هفته آینده برگزار می‌شود.

این منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر‌، با اشاره به تعویق دیدار جواد وعیدی و رابرت کوپر، معاونان جلیلی و سولانا که قرار بود امروز در وین برگزار شود‌، گفت‌: تعویق این دیدار که قرار بود به منظور برنامه‌ریزی دیدار جلیلی و سولانا انجام شود‌، تاثیری در زمان برگزاری مذاکرات مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران و ۱+۵ ندارد‌.

به گفته وعیدی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است، جمعه آینده

۹ آذر‌ماه (‌۳۰ نوامبر‌) مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ را در لندن پی بگیرند‌. سولانا دو روز پیش درخواست کرد که این دیدار زودتر از برنامه قبلی برگزار شود‌.

امروز در پی لغو دیدار وعیدی و کوپر خبرگزاری آسوشیتد‌پرس از احتمال تعویق دیدار جلیلی و سولانا سخن گفت‌. دور پیشین مذاکرات جلیلی و سولانا، مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و اروپا‌، اول و دوم آبان‌ماه (۲۳ و ۲۴ اکتبر‌) در رم برگزار شده بود‌. در آن دور از مذاکرات، دکتر علی لاریجانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و جلیلی با سولانا به گفت‌وگو نشستند‌، رومانو پرودی نخست‌وزیر ایتالیا نیز در آن مذاکرات نقشی فعال ایفا کرد‌.

سولانا قرار است تا پایان نوامبر گزارشی از روند و نتایج مذاکرات هسته‌ای خود با ایران به گروه ۱+۵ ارائه کند.