نشست شورای حکام آژانس ، امروز درباره ایران

دور جدید مذاکره با آمریکا، شنبه در بغداد

مذاکره جلیلی با سولانا، اواخر هفته آینده

دنیای اقتصاد- امروز و فردا شورای حکام آژانش بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش البرادعی درباره برنامه هسته‌ای ایران را بررسی و درباره آن اظهارنظری می‌کند. دیپلمات‌های ایرانی نیز در این نهاد به رایزنی می‌پردازند. به غیر از علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس، جواد وعیدی معاون جلیلی نیز در وین حضور دارد. پس از آن مذاکرات سه جانبه ایران، آمریکا و عراق در بغداد برگزار می‌شود که به گفته مقام‌های عراقی برای انجام این دیدار در روز شنبه توافق شده است؛ البته مقام‌های ایرانی درباره زمان مذاکرات اظهارنظر نکرده‌اند.

وعیدی نیز در هفته آینده با کوپر ملاقات می‌کند تا زمینه دیدار و گفت‌وگوی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی را که به گفته وعیدی در آخر هفته برگزار می‌شود، فراهم کند. بغداد پیگیری می‌کند

مذاکرات ایران و آمریکا در سطح وزرا

گفت‌وگوها شنبه برگزار می‌شود

دنیای اقتصاد - در آستانه برگزاری دور چهارم مذاکرات سه جانبه تهران، بغداد و واشنگتن درباره امنیت عراق، منابع آگاه عراقی گفتند که دولت عراق برای مشارکت وزیران خارجه ایران و آمریکا در این دور از مذاکرات تلاش می‌کند.

روزنامه دولتی عراق روز چهارشنبه به نقل از این منابع افزود: دولت عراق در تلاش است تا منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران و کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا در دور چهارم مذاکرات شرکت کنند.

روزنامه الصباح اضافه کرد: بغداد از تهران و واشنگتن خواسته است که سطح دیپلماسی خود را در دور چهارم مذاکرات سه‌جانبه درباره امنیت عراق افزایش داده و به سطوح وزیران خارجه دو کشور برسانند.

الصباح به نقل از این منابع آورده است که هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق در حال حاضر می‌کوشد تا واشنگتن و تهران را متقاعد کند با ارتقای سطح حضور دیپلماسی خود در دور جدید مذاکرات موافقت کنند. این در حالی است که سخنگوی دولت عراق تاکید کرده است که دور چهارم مذاکرات همانند دور قبلی در سطح کارشناسان سه کشور برگزار می‌شود.

علی الدباغ، با اشاره به از سرگیری دور جدید مذاکرات در هفته آینده افزود: دولت عراق امیدوار است که دور تازه مذاکرات دستاوردهای ملموسی در زمینه رسیدن به تفاهم مشترک بین سه کشور برای استقرار و امنیت در عراق به دنبال داشته باشد. این اظهارات در پی اعلام موافقت ایران با درخواست رسمی آمریکا برای از سرگیری دور تازه مذاکرات سه جانبه درباره عراق عنوان شده است.

تاکنون سه دور مذاکرات سه جانبه در بغداد برگزار شده که دو دور اول آن در سطح سفیران و دور سوم در سطح کارشناسان بوده است.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده پیش از این چندین مرتبه اعلام کرده است که در صورتی که ایران برنامه غنی‌سازی خود را متوقف کند، در هر جایی که همتای ایرانی‌اش تعیین کند با او به مذاکره در هر موضوعی که تهران مایل باشد، می‌نشیند. هفته پیش نیز دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید عنوان کرد که جورج بوش برای اولین بار به وزیر خارجه آمریکا اجازه داد که در رویکرد واشنگتن نسبت به تهران تغییر داده و پیشنهاد مذاکره مستقیم را مطرح کند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه‌ عراق اعلام کرد: مذاکرات سه‌جانبه ایران، عراق و آمریکا روز شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق در حاشیه نشست خود با مسوولان اروپایی در بروکسل اظهار کرد: عراق ۲۴ ماه جاری (شنبه) میزبان دور جدید مذاکرات میان مقامات آمریکایی و ایرانی در خصوص امنیت عراق است. وی تاکید کرد: مهم ادامه مذاکرات است.

سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد نیز گفت که آمریکا به درخواست دولت عراق برای شرکت در دور جدید گفت‌وگو‌ها با ایران در خصوص بهبود امنیت در عراق به شکل مثبت پاسخ داده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آلمان به نقل از میرمب نانتونگو، سخنگوی سفارت‌ آمریکا که با رادیو دولتی عراق صحبت می‌کرد، گزارش داد: ما آماده‌ایم در دور جدید گفت‌وگوها با طرف ایرانی بر سر عراق حاضر شویم.

وزیر امور خارجه کشورمان روزسه‌شنبه با بیان اینکه سفارت سوئیس در تهران پیام دولت آمریکا را برای دور بعدی گفت‌وگوها با ایران پیرامون عراق به وزارت خارجه تسلیم کرده است، گفت: این گفت‌وگوها در آینده نزدیک برگزار می‌شود.

منوچهر متکی در خصوص دور آتی گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درباره عراق گفت: سفارت سوئیس در تهران پیام دولت آمریکا را برای دور بعدی گفت‌وگوها با ایران پیرامون عراق به وزارت خارجه تسلیم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران در چارچوب سیاست کمک به مردم و دولت عراق و برقراری ثبات و امنیت در این کشور با این درخواست موافق است، اعلام کرد که دور چهارم این گفت‌وگوها در آینده نزدیک برگزار می‌شود و روز دقیق شروع آن را به اطلاع خواهد رساند.