اعظم ویسمه

«مجلس برای اخذ رای فاقد اکثریت است» این جمله‌ای است که در طول هفته گذشته بارها در راهروهای پارلمان از سوی روابط عمومی اعلام شد و در نهایت روز گذشته غیبت نمایندگان، جلسه علنی مجلس را تعطیل کرد. جلسه روز گذشته مجلس که با بیش از ۴۰دقیقه تاخیر ساعت ۴۵/۸ تشکیل شد بارها به دلایل عدم‌حضور نمایندگان در صحن علنی از رسمیت افتاد و تنها یک ماده لایحه مهم «ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن» به تصویب رسید. سرانجام نیز ساعت ۴۵/۱۰دقیقه محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را بر عهده داشت، جلسه را به دلیل حدنصاب نداشتن تعطیل کرد. اما جلسه علنی روز گذشته در شرایطی تعطیل شد که از ۲۹۰نماینده تنها ۱۹۳نفر در جلسه حضور داشتند و این موضوع باعث شد تا امکان رای‌گیری برای بررسی لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن نباشد، حتی تهدید حداد عادل در اول جلسه که اعلام کرد «فهرست بلندبالایی از اسامی غیبت‌کنندگان در پایان جلسه برای اطلاع مردم قرائت خواهد شد بنابراین کسی جلسه را ترک نکند» فایده‌ای نداشت و جلسه به حدنصاب نرسید.

اسامی غایبین جلسه روز گذشته قرائت نشد و تعدادی از نمایندگان در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد عنوان کردند که «این بی‌نظمی‌ها و غیبت نمایندگان نتیجه رفتار هیات‌رییسه است که از اعلام اسامی خودداری می‌کند و با برخی آقایان رودروایسی دارد.»

محمدرضا باهنر که پس از حداد عادل ریاست جلسه را بر عهده داشت، دلایل حدنصاب نداشتن جلسه را همراهی تعدادی از نمایندگان مجلس در سفر احمدی‌نژاد به اردبیل، سفر چند گروه از نمایندگان مجلس به مشهد مقدس به مناسبت میلاد امام رضا (ع) و مرخصی دادن به تعدادی از نمایندگان مجلس از سوی مسوولان این کار بدون اطلاع از حدنصاب نداشتن تعداد نمایندگان عنوان کرد. غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده تهران به خبرنگار ما گفت‌ که «وظیفه نمایندگان در درجه اول قانونگذاری است و هیچ امر دیگری بر آن ارجحیت ندارد.»

مصباحی مقدم با انتقاد از هیات‌رییسه مجلس به دلیل قرائت نکردن اسامی نمایندگان غایب تصریح کرد: اگر اسامی اعلام می‌شد کمتر این مشکلات ایجاد می‌شد.

به گفته عضو کمیسیون اقتصاد عملکرد هیات‌رییسه مجلس مشکلاتی را به‌وجود آورده از آن جمله نمایندگان حتی هنگامی که در صحن حضور دارند در رای‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند و گاهی از ۲۲۰نماینده حاضر تنها ۱۵۰نفر در رای‌گیری شرکت می‌کنند نمایندگان تهران تاکید کرد این رفتار نمایندگان نشان‌دهنده اهتمام ندادن کافی به اولین وظیفه (قانون‌گذاری) است. جلال یحیی‌زاد عضو فراکسیون اصول‌گرایان نیز با انتقاد از رفتار هیات‌رییسه مجلس در برخورد با نمایندگان متخلف گفت: « به نظر می‌رسد هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم این بی‌نظمی‌ها بدتر شود که احتمالا مجلس برای بررسی لایحه بودجه که مهم‌ترین کار سالانه نمایندگان است ناچار می‌شوید مردم را به مجلس بیاورد تا بودجه را تصویب کنند»

حمیدرضا حاجی‌بابایی عضو هیات‌رییسه مجلس گر چه سعی کرد غیبت نمایندگان را به دلیل همراهی با رییس‌جمهوری به اردبیل و سفر به مشهد عنوان کرد اما تصریح کرد که « این دلایل قابل توجیه نیست و از مجلس اصول‌گرا این رفتار بعید بود.»‌

مصباحی مقدم نیز گر چه اظهار امیدواری کرد «در ماه‌های باقی‌مانده مجلس اینگونه بی‌نظمی‌ها موجب شرمندگی نمایندگان نزد مردم نشود» اما پیش‌بینی کرد که «با نزدیک شدن به انتخابات مجلس و با توجه به اینکه نمایندگان نیازمند کسب رای از حوزه انتخابیه هستند و باید در محافل و مجالس خود را نشان دهند حضورشان در مجلس کمرنگ‌تر شود.»

۱۲درصد مالیات برای مالکان زمین‌های بایر

با تصویب مجلس، مالکان اراضی بایر محدوده شهرهایی که دولت تعیین می‌کند باید سالانه ۱۲‌درصد مالیات بپردازند. تنها مصوبه روز گذشته مجلس ماده ۱۵ لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن بود که براساس آن

زمین‌های بایر با کاربری مسکونی در محدوده شهرهایی که دولت تعیین می‌کند، سالانه مشمول مالیات به نرخ ۱۲‌درصد بر ماخذ ارزش معاملاتی است، مالکان این قبیل زمین‌ها نیز مکلفند مالیات بر زمین‌های بایر خود را هر سال با تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط تا پایان اردیبهشت‌ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم و مالیات متعلق را ظرف همین مدت پرداخت کنند.

کمیته‌ای برای افزایش بودجه مجلس

کمیته‌ای پنج نفره متشکل از ۳ نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و دو نفر از اعضای هیات رییسه مجلس افزایش ۸۰ و ۲۵‌درصدی بودجه‌های عمرانی و جاری مجلس را بررسی می‌کنند. هادی حق‌شناس عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: کمیته‌ای ۵ نفره، بودجه‌ای که از سوی سازمان اداری مجلس پیشنهاد شده را بررسی تا روز سه‌شنبه هفته‌ آینده در صحن علنی مجلس به صورت رسمی مطرح و تصویب شود.