جهان بزرگ آینده

مترجم: افسانه نوری

پیشرفت هند و یافتن جایگاه ویژه در طبقه متوسط، بازارهای مصرف‌کننده جهان را تغییر شکل خواهد داد. به طور کلی تاریخچه هند نشان می‌دهد که اکثریت مردم بدون فقر زندگی می‌کنند.

در سال ۱۹۸۵ بیشتر از ۹۰‌درصد خانواده‌های هندی روزانه با کمتر از یک دلار زندگی می‌کردند. هند هنوز در فرآیند توسعه است.

تحقیق در موسسه مک کنزی نشان می‌دهد که نسل‌های مختلف می‌توانند خانوارهای ثروتمند را در حد متوسط در کشور به وجود بیاورند. کالاهای مورد مصرف از آخرین مدل خودرو تا لباس را شامل می‌شوند.

در دو دهه آینده این کشور فراتر از آلمان به عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف دنیا در رتبه پنجم قرار خواهد گرفت.

موضوع پیشرفت هند همانند یک داستان از پیش مشخص است. قبل از سال ۱۹۹۰ بعد از اینکه کشور شروع به بازسازی دوباره نمود، رشد اقتصادی خود را به هفت‌درصد رساند؛ یعنی فراتر از چین. در دنیای بزرگ اقتصادی، پس از سال ۱۹۹۰ این رشد به آرامی طی شد، اما از سال ۲۰۰۲ به سرعت ادامه پیدا کرد.

گمان می‌رود که این رشد به دلیل تغییر در شیوه زندگی خانواده‌های هندی است. تحقیقات موسسه مک‌کنزی نمایی دراماتیک و هرم مانند از تغییر درآمد مردم، از فقیرترین کشاورز روستایی تا ثروتمندترین مدیر آی‌تی را که پیوسته زیاد و کم می‌شود، نشان می‌دهد. چنانچه شرکت‌ها از علایق و خواسته‌های مصرف‌کنندگان جدید غافل شوند و شانس در انحصار گرفتن حدود یک‌میلیارد بازار بزرگ را از دست دهند، چین این امتیاز را در اختیار می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین فرصت‌های توسعه در دو دهه آینده خواهد بود.

موضوعی که باعث تعجب ما شد، این بود که چطور رشد شدید اخیر باعث کاهش تعداد مردم فقیر و محروم در هند شد. آنان درآمدی کمتر از ۰۰۰/۹۰ روپیه در سال داشتند (۱/۹۶۹دلار هر خانواده یا در حدود یک دلار روزانه برای هر فرد).

این رقم کشاورزانی را که برای امرار معاش خود کار می‌کردند یا کارگران تازه کار را که بر سر پیدا کردن کار با یکدیگر کشمکش داشتند، شامل می‌شود. آنها را می‌توان در روستاها یا محله‌های فقیرنشین که در حومه شهر قرار دارند، یافت.

البته یکسری مسائل به یارانه غذایی که دولت روزانه به میزان کالری کافی برای هر فرد پرداخت می‌کند، بستگی دارد. از سال ۱۹۸۵ تعداد انسان‌های محروم از ۹۳‌درصد به ۵۴‌درصد کاهش پیدا کرد.

در حدود ۱۰۳‌میلیون نفر بدون فقر و بیشتر از میلیون‌ها نفر در شرایط نه زیاد سختی به دنیا آمدند. وقتی ما عامل رشد جمعیت را در نظر می‌گیریم، امروزه کمتر از ۴۳۱‌میلیون نفر نسبت به نرخ فقر در سال‌های اولیه محروم باقی مانده‌اند. شکل‌گیری دوباره اقتصاد هند تاثیر بسزایی در طول تاریخ برنامه کاهش فقر داشته است.

اگر این رشد اخیر ادامه پیدا کند، انتظار خواهیم داشت که بیشتر از ۲۹۱‌میلیون نفر مردم به دور از فقر در دو دهه آینده زندگی کنند. اکثر افرادی که قبلا فقیر بودند، به سمت طبقه‌ای که ما آنها را در یک گروه قرار می‌دهیم، حرکت کردند؛ به طوری که خانوارها سالانه بین ۰۰۰/۹۰ تا ۰۰۰/۲۰۰ روپیه درآمد دارند.

این گروه را معمولا فروشندگان کوچک، کشاورزانی که مالک زمین‌های کشاورزی نسبتا کوچک هستند یا صنعتکاران نیمه‌ ماهر و کارگران خدمات تشکیل می‌دهند. زندگی آنها زیاد آسان نیست، ولی این گروه معمولا غذای کافی و یکسری وسایل لازم را برای زندگی همانند تلویزیون کوچک، اجاق پارافینی و میله‌های الکتریکی برای گرم کردن آب دارند.

آنها در حدود نیمی از درآمد خود را به وسایل ضروری می‌پردازند و باقی درآمد را به خرید وسایلی که در درجه دوم اهمیت قرار دارند یا چیزی که در هند «اقتصاد خصوصی» نامیده می‌شود، می‌پردازند. در بیست سال آینده جمعیت این گروه از ۴۱‌درصد به ۳۶‌درصد کاهش پیدا خواهد کرد به دلیل اینکه تعداد زیادی به سمت طبقه متوسط حرکت خواهند نمود و دو گروه بعدی که به دنبال درآمد بین ۰۰۰/۲۰۰ و ۰۰۰/۵۰۰ روپیه (۳۷۶/۴دلار- ۹۴۱/۱۰ دلار) هستند و سخت در تلاشند که درآمدی بین ۰۰۰/۵۰۰ و یک‌میلیون روپیه (۹۴۱/۱۰دلار- ۸۸۲/۲۱دلار) داشته باشند، طبقه متوسط جدید و بزرگی را در هند به وجود خواهند آورد.

البته این موضوع را نباید از یاد برد که اجناس در هند ارزان‌تر هستند اما با این حال آنها در زیر خط فقر آمریکا قرار می‌گیرند، هنگامی که درآمدهای داخلی محاسبه می‌شوند، افرادی که سخت در تلاشند تا درآمد زیادی داشته باشند یعنی در حدود ۰۰۰/۲۳ دلار تا ۰۰۰/۱۱۸ دلار و در طبقه متوسط قرار داشتند، باعث پیشرفت بیشتر استانداردهای کشور می‌شوند.

این گروه را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، کارمندان رسمی دولت، تاجران، بازرگانان تشکیل می‌دهند. آنان از سطح زندگی متوسط که در آن مالک تلویزیون و گوشی تلفن‌همراه و حتی اسکوتر یا خودرو باشند لذت می‌برند، اگرچه درآمد آنان کافی است ولیکن برای تحصیل فرزندانشان و بازنشستگی خود صرفه جویی می‌کنند.

فعالان اقتصادی را افراد برتر از طبقه متوسط، کارمندان ارشد دولت، مدیران فعالیت‌های اقتصادی بزرگ، کشاورزان ثروتمند و با تجربه تشکیل می‌دهند.

موفقیت و پیشرفت آنها در این است که آنان نسبت به مارک‌های تجاری حساس هستند و آخرین مدل خودرو و وسایل الکتریکی را خریداری می‌کنند و به نظر می‌رسد آنها کولر دارند و معمولا تعطیلات سالانه را به مکان‌هایی در هند می‌روند.

در حدود ۵۰‌میلیون نفر از مردم طبقه متوسط را تشکیل می‌دهند، اما در سال ۲۰۲۵ به شدت افزایش می‌یابد و به ۵۸۳‌میلیون نفر یعنی در حدود ۴۱‌درصد از جمعیت، افزایش خواهد یافت.

این خانوارها در حدود ۵/۵۱تریلیون روپیه (۱/۱‌میلیارد دلار) یعنی ۱۱ برابر سطح درآمد امروز و ۵۸‌درصد از کل درآمد هند افزایش درآمد خواهند داشت. قسمت آخر موضوع جهان هند، بازارهای مصرف‌کننده جدیدی هستند که بیشتر از یک‌میلیون روپیه (۸۸۲/۲۱ دلار یا ۰۰۰/۱۱۸ دلار) براساس شاخص برابری قدرت خرید ارزش دارند.

مصرف‌کنندگان آن را کسانی که در قسمت ارشد اجرایی کار می‌کنند، صاحبان فعالیت‌های اقتصادی بزرگ، سیاستمداران و کشاورزانی که صاحب زمین‌های کشاورزی بزرگ هستند، شامل می‌شوند.

امروزه بر طبق محاسبات انجام شده تنها ۲/۱‌میلیون نفر از جهان هند را خانواده‌هایی تشکیل می‌دهند که در حدود ۲‌تریلیون روپیه قدرت خرید دارند.

اما نسل جدید یعنی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های درجه یک هند که می‌توانند درآمد بالایی از هند یا کشورهای چند ملیتی خارجی به‌دست آورند، موجب کندی پیشرفت هند می‌شوند.

سلیقه‌های آنان همانند جوانان مرفه غربی است؛ یعنی لوکس‌ترین ماشین‌ها را دارند و لباس‌های آخرین مدل می‌پوشند، خدمتکار استخدام می‌کنند تا در تمامی ساعت‌ها غذا داشته باشند و در تعطیلات به طور منظم به خارج از کشور می‌روند. در سال ۲۰۲۵، ۵/۹‌میلیون نفر از مردم هند که شاخص برابری قدرت خرید آنان در حدود ۱/۱۴‌تریلیون روپیه (۲۰‌درصد کل مصرف هند) است، در این جایگاه قرار خواهند گرفت.

هر چند غنی‌تر شدن هند می‌تواند منابعی را برای مبازره با مشکلاتی از قبیل افزایش جمعیت که ممکن است مسائلی را برای خدمات عمومی یا چیزهای دیگر به وجود آورد حل نماید، ولیکن هنوز نگرانی‌هایی در این موارد وجود دارد.

موفقیت هند جامعه‌ای از انسان‌های تلاشگر با تحصیلات بالا را به وجود خواهد آورد. اساسی در بخش‌خصوصی به‌وجود می‌آورند که این موضوع وضعیت بدنامی دولت را بهتر خواهد کرد. اگر مسائل گفته شده به وقوع بپیوندد، عزم و تلاش مردم هند باقی مسائل را پیش خواهد برد.

منبع: نیوزویک