تصویب مجوز تاسیس 3 شعبه بانک خارجی در کشور

دنیای اقتصاد - وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: با تغییر سیاست‌های اقتصادی ایران، مجوز فعالیت بانک‌های خارجی در ایران داده شده و به زودی ۳ شعبه از این بانک‌ها در کشورمان گشایش می‌یابند.

داوود دانش جعفری که در دیدار با نمایندگان رسانه‌های کشور بحرین سخن می‌گفت ایران را آماده هر نوع فعالیت تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه دانست و با اشاره به این که تسهیلات خاصی برای سرمایه‌گذاران خارجی در ایران در نظر گرفته شده است، افزود: کشور ما حتی در زمینه بورس بانک و بیمه نیز آمادگی همکاری با کشورهای منطقه و دوست را دارد. وی تعداد کشورهای عضو در سازمان همکاری اسلامی (OIC) را ۵۰ کشور عنوان کرد و گفت: این کشورها هم‌اکنون ۱۵درصد نیاز تجاری خود را از همدیگر تامین می‌کنند که این حجم مبادلات باید افزایش یابد.

به گزارش روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی دانش جعفری تاکید کرد: هر قدر حجم مبادلات تجاری میان کشورهای منطقه افزایش یابد منافع اقتصادی حاصل از آن موجب توسعه همکاری میان آنها خواهد شد.وی تسهیل در عبور و مرور اتباع کشورها حذف تعرفه‌های گمرکی و تدوین سیاست‌های بلند مدت مناسب اقتصادی را از راه حل‌های توسعه اقتصادی کشورهای منطقه دانست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این دیدار با اشاره به تدوین سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: در این چارچوب قرار است نقش دولت در اقتصاد نظارت‌گری و برنامه‌ریزی باشد و تصدی‌ها در اختیار مردم و بخش خصوصی قرار گیرد که در این زمینه قوانین مناسبی هم به تصویب رسیده است. وی تصریح کرد: همچنین مطابق قانون تشویق سرمایه‌گذاری خارجی نقش تسهیلات ایجاد شده برای بخش خصوصی کشور قابلیت تسری به سرمایه‌گذار خارجی را دارد.

وی در مورد حجم سرمایه‌گذاری خارجی کشور تصریح کرد: در شش ماه ابتدای امسال ۱۰میلیارد و ۷۲۴میلیون دلار در کشور قرارداد همکاری سرمایه‌گذاری امضا شده است که در مقایسه با سال ۸۵ نشان از افزایش دارد. وی یادآور شد: چون در ایران امکان مالکیت غیردولتی بر چاه‌های نفت و یا مناطق نفت‌خیز وجود ندارد در نتیجه سرمایه خارجی بخش نفت حالت خدمات دارد و در آمار سرمایه‌گذاری خارجی لحاظ نشده است. وی همچنین تحریم‌های آمریکا علیه ایران را بی‌تاثیر دانست و گفت: در دهه‌های اخیر بیش از ۵۵ مورد تحریم توسط آمریکا در مورد کشورهای مختلف از جمله ایران صورت گرفته است که تاثیر چندانی بر فعالیت کشورها نگذاشته است در ایران نیز گرچه در مقاطعی سبب گرانی برخی کالاها شده اما از طرفی اتخاذ همین سیاست‌ها سبب بالا رفتن قیمت نفت و افزایش درآمدهای کشور شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: ایران از معدود کشورهایی است که بازده اقتصادی بالایی دارد که همین موضوع منجر به تمایل کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری شده است. وی رشد بخش مسکن در سال گذشته را ۲۷درصد اعلام کرد و افزود: امسال بانک‌های کشور ۱۷میلیارد دلار اعتبار در اختیار بخش مسکن قرار داده‌اند.