دنیای اقتصاد- وزیر امور خارجه کشورمان از برگزاری دور جدید مذاکرات با آمریکا در مورد عراق خبر داد؛ به گفته متکی، سفارت سوئیس، حافظ منافع ایالات متحده در ایران پیام دولت آمریکا را برای دور جدید گفت‌وگو‌ها، تسلیم مقام‌های ایرانی کرده است.

عکس: ایسنا
منوچهر متکی با اعلام خبر دریافت درخواست واشنگتن:
دور آتی گفت‌وگوهای ایران و آمریکا به زودی برگزار می‌شود
دنیای اقتصاد- وزیر امور خارجه کشورمان از برگزاری دور جدید مذاکرات با آمریکا در مورد عراق خبر داد. این اعلام، دیروز پس از آن صورت گرفت که روز قبل از آن خانواده‌های ایرانیان زندانی در بازداشتگاه‌های آمریکایی در عراق با خانواده‌های خود ملاقات کردند. روز گذشته منوچهر متکی در کنفرانس خبری مشترک با ولید معلم، همتای سوری خود در تهران گفت که دور آتی گفت‌وگوهای‌جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در مورد عراق در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.
متکی خبر داد که سفارت سوئیس، حافظ منافع ایالات متحده در ایران پیام دولت آمریکا برای دور جدید گفت‌وگو‌ها را تسلیم مقام‌های ایرانی کرده است.متکی افزود که این گفت‌وگو‌ها همان‌طور که قبلا هم گفته شده بود در چارچوب کمک به مردم عراق و ثبات و امنیت در این کشور برگزار می‌شود و ایران نیز به این درخواست پاسخ مثبت خواهد داد.وزیر خارجه ایران گفت که زمان دقیق برگزاری دور جدید گفت‌وگو با آمریکا بعدا اعلام می‌شود؛ اما تاکید کرد که زمان مذاکرات در آینده نزدیک خواهد بود.تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و آمریکا در مورد مسائل عراق به میزبانی دولت آن کشور در سطح سفرا در بغداد صورت گرفته است. علاوه‌بر این مذاکراتی در سطح کارشناسی نیز برگزار شد.
این مذاکرات در ماه‌های خرداد و مرداد سال‌جاری برگزار شده‌است.
متکی مشخص نکرد که دور جدید مذاکرات در چه سطحی برگزار خواهد شد؛ اما احتمال می‌رود در این دور از گفت‌وگو‌ها نیز سفیران آمریکا و ایران در عراق ریاست هیات‌های شرکت‌کننده را بر عهده داشته باشند.نزدیک به دو هفته پیش رایان‌کروکر، سفیر آمریکا در بغداد، گفته بود که احتمالا دور دیگری از مذاکرات با ایران طی چند هفته آینده برگزار می‌شود؛ اما حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق، از انجام چنین گفت‌وگوهایی اظهار بی‌اطلاعی کرد. کاظمی قمی گفته بود که برگزاری دور جدید مذاکرات به درخواست و دعوت دولت عراق بستگی دارد و چنین درخواستی هنوز دریافت نشده است.
ملاقات با دیپلمات‌ها
در آنچه که برخی ناظران به نشانه‌ای از ادامه تلاش برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا در مورد عراق تعبیر کرده‌اند، مقام‌های آمریکایی در عراق به خانواده‌های دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی اجازه دادند با آنان ملاقات کنند. به گزارش ایرنا، سفیر ایران در بغداد در ملاقات با خانواده ایرانیان زندانی در بازداشتگاه‌های تحت نظارت آمریکا در عراق، که شامگاه دوشنبه صورت گرفت، گفت که خواسته صریح‌جمهوری اسلامی آزادی سریع تمام این زندانیان است.
سفیر‌جمهوری اسلامی در بغداد گفت که دیدار خانواده‌های زندانیان با آنان ناشی از تلاش‌ مقام‌های ایرانی بوده است.
به گفته وی، خانواده‌های زندانیان از سلامت آنان خبر داده‌اند و اظهارات مقام‌های عراقی در مورد تلاش برای آزادی هرچه سریع‌تر این زندانیان را مورد تایید قرار دادند.هفته گذشته نیز نیروهای آمریکایی ۹ تن از ایرانیان گروگان گرفته شده در بازداشتگاه‌های خود را آزاد کردند. کاظمی قمی گفت که آزادی این گروه از زندانیان «خط بطلانی بر ادعاهایی بود که از سوی مقام‌های آمریکایی عنوان می‌شد.»
وی گفت که مقام‌های عراقی وعده داده‌اند به تلاش‌های خود برای آزادی تمامی ایرانیان از بازداشتگاه‌های تحت نظر نیروهای آمریکایی ادامه دهند و اظهار کرد که مقامات بلندپایه عراقی «از وضعیت پیش آمده اظهار شرمندگی کرده‌اند.»
وعده ملاقات با زندانیان
به گفته سفیر ایران در عراق، مسوولان آمریکایی وعده داده‌اند که امکان ملاقات ماهانه زندانیان ایرانی با بستگان آنان را فراهم کنند.
وی افزود که براساس آخرین آمار موجود، در حال حاضر سه دیپلمات و بین ۲۰ تا ۲۵ شهروند عادی ایرانی در بازداشت آمریکاییان در عراق هستند. در ماه ژانویه سال‌جاری، نیروهای آمریکایی با حمله به کنسولگری ایران در شهر اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق، پنج دیپلمات را بازداشت کردند که دو تن از آنان هفته پیش آزاد شدند.
دیدار دو وزیر
روز گذشته منوچهر متکی با همتای سوری خود به مذاکره نشست و بعد از آن هر دو در یک کنفرانس خبری به تشریح مواضع دول متبوع خود پرداختند.وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به گزارش اخیر مدیرکل آژانس درباره مساله هسته‌ای ایران گفت: سوریه بر تداوم همکاری موجود میان ایران و آژانس تاکید می‌کند و معتقد است این همکاری منجر به نتایج ثمربخشی خواهد شد؛ اگر فرصت کافی برای تاکید بر آن داده شود.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به اینکه در حوزه مسائل منطقه‌ای پیرامون لبنان، عراق و فلسطین گفت‌وگوهای مفصلی داشتیم، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید، لبنان روزهای حساسی را می‌گذراند و از ابتدا دو کشور ایران و سوریه بر ضرورت یافتن راهکار لبنانی برای حل مسائل این کشور تاکید می‌کردند و اکنون نیز در گفت‌وگوهای خود بر همین نکته تاکید کردیم.
نامه بین‌المللی
منوچهر متکی، وزیر امورخارجه کشورمان با ارسال نامه‌ای به وزرای امور خارجه کشورهای جهان، روند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همکاری‌های فیمابین آژانس و ایران را تشریح کرد.
متکی در این نامه با بیان اینکه «ابتکار ایران فضای مثبت جدیدی را به وجود آورده است»، تاکید کرده است که دیگر بهانه‌ای برای بررسی موضوع هسته‌ای در شورای امنیت باقی نمی‌ماند، یعنی در واقع شرایط لازم برای بررسی این موضوع به صورت عادی و صرفا در چارچوب آژانس، فارغ از هرگونه دخالت نهادهای سیاسی و امنیتی فراهم شده است. واقعا جای سوال و ابهام دارد که چرا در حالی که تمامی کشورها به صورت بسیار شفاف از طریق آژانس از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و ماهیت صلح‌آمیز آن مطلع هستند‌، برخی کشورهای خاص هنوز بر پیگیری موضوع از مسیرهای غیر‌قانونی و غیر‌حقوق اصرار می‌ورزند؟ این موضوع نشان می‌دهد که این چند کشور خاص به دنبال شفاف‌سازی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران، آن‌گونه که ادعا می‌کنند، نیستند و حتی مبانی فنی و حقوقی قابل اتکایی نیز برای ادعاها و اتهامات خود ندارند، بلکه دنبال اهداف و انگیزه‌های دیگری هستند.