وضعیت بودجه عمومی دولت طی شش ماه اول امسال حاکی از رشد ‌٧/٤٥‌درصدی درآمدها است که بیشترین آن مربوط به درآمدهای غیر از مالیات است.

به گزارش ایسنا و بر اساس اعلام بانک مرکزی در این مدت درآمدهای دولت ‌١٣‌هزار و ‌٣٨٦‌میلیارد تومان بوده که ‌٧/٩٤‌درصد رقم مصوب محقق شده است. درآمدهای مالیاتی نیز ‌٩‌هزار و ‌٨٠٤‌میلیارد تومان به میزان ‌٥/٩٧‌درصد رقم مصوب محقق شد که از رشدی ‌٣/٣٧‌درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است.

سایر درآمدهای عایدی دولت در این مدت ۳هزار و ‌٥٨٢‌میلیارد تومان بود که نسبت به رقم مصوب ‌٦/٨٧‌درصد محقق شده و نسبت به سال گذشته نیز ‌٨/٧٤‌درصد رشد داشته است.

پرداخت‌های هزینه‌ای دولت به رقم ‌٢٢‌هزار و ‌٢٣٩‌میلیارد تومان رسید که ‌٣/٩‌درصد بیشتر از رقم پیش‌بینی شده در بودجه انجام گرفته است و ‌٤/١٣‌درصد نسبت به سال گذشته نیز افزایش یافته است.

میزان واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ‌١٠‌هزار و ‌٣٣٨‌میلیارد تومان بوده که نسبت به رقم مصوب ‌٥/١٥‌درصد بیشتر است و در عین حال ‌٢/١‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در این مدت منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی ‌١٠‌هزار و ‌٢٨٥‌میلیارد تومان بوده که ‌١٧‌درصد بیشتر از رقم مصوب بوده و ‌١/١‌درصد نیز به نسبت سال گذشته رشد یافته است. منابع حاصل از ارزش نفت‌خام نیز ۷هزار و ‌٥٠٠‌میلیارد تومان بوده که ‌٣/٩‌درصد بیشتر از رقم مصوب عملکرد داشته است اما نسبت به سال گذشته ‌٥/٥‌درصد کاهش یافته است.

در گزارش بانک مرکزی منابع حاصل از صرفه‌جویی در سوخت هواپیما موضوع بند (ج) تبصره ‌٥ بودجه ‌٨٦ درج شده که باید در مدت گذشته از سال ‌٢٠٣‌میلیارد تومان حاصل می‌شد اما در شش ماهه هیچ رقمی از این محل عاید دولت نشده است.

در این میان تراز عملیاتی بودجه ‌٩‌هزار و ‌٧٦٢‌میلیارد تومان منفی بوده که ‌٢/٥٧‌درصد نسبت به رقم مصوب عملکرد داشته و نسبت به سال گذشته ‌٩/٧‌درصد کاهش یافته است. میزان خالص واگذاری دارایی‌های مالی ۶هزار و ‌١٧٩‌میلیارد تومان بوده که ‌٨/٩٢‌درصد رقم مصوب را تشکیل می‌دهد و در عین حال نسبت به سال گذشته کاهش ‌٤/١٤‌درصدی را نمایان می‌کند.

نسبت‌های تحلیلی وضعیت بودجه عمومی دولت حاکی از آن است که درآمدها به پرداخت‌های هزینه‌ای ‌٢/٦٠‌درصد، مجموع درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به مجموع پرداخت‌های هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ‌٨/٨١‌درصد و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به فروش نفت‌خام ‌١/٩٠‌درصد و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به پرداخت‌های هزینه‌ای ‌٤/٣٠‌درصد بوده است.