رییس سازمان انرژی اتمی گفت: مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی موضوع آلودگی بر‌اساس مدالیته‌ به ایران می‌آیند.

رضا آقازاده با اشاره به گزارش آژانس درباره ایران و در دستورکار قرار گرفتن موضوع «آلودگی یافت شده در یکی از دانشگاه‌های تهران» به ایسنا گفت: براساس مدالیته توافق شده بین ایران و آژانس ظرف دو هفته آینده مقامات آژانس برای آغاز مباحث بر سر این موضوع به تهران می‌آیند. بر اساس مدالیته‌ بحث «آلودگی» زمانی آغاز خواهد شد که اقدامات بر سر مساله P۱ و P۲ به نتیجه رسیده و این پرونده بسته شده باشد. رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین تاکید کرد: گزارش پنجشنبه شب البرادعی نشان می‌دهد که پایداری ملت ایران و نظام اسلامی نتیجه داشته؛ چرا که اکنون حقانیت حرف‌ها و مواضع ایران به خوبی روشن شده است.

آقازاده اضافه کرد: کشورهایی که در سال‌های اخیر در مقابل احقاق حقوق هسته‌ای ایران مانع‌تراشی می‌کردند، اکنون باید پاسخگوی منافع و حقوقی باشند که در این سال‌ها از ملت ایران تضییع شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: براساس گزارش جدید البرادعی دیگر هیچ مبنای حقوقی برای رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت وجود ندارد.

آقازاده با اشاره به گزارش البرادعی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، با بیان این مطلب اضافه کرد: آژانس در گزارش خود اعلام کرده است که ایران در رابطه با این مدالیته یا این برنامه کاری که با آژانس تنظیم شده تا به‌حال بدون فوت وقت و با دسترسی‌های لازم افراد و اسناد را در اختیار آژانس قرار داده و آژانس در این رابطه از همکاری‌های ایران قدردانی کرده است.

وی افزود: نکته دیگری را که گزارش اعلام کرده و برای مردم ما اهمیت زیادی دارد این است که در بیست و ششم نوامبر با هماهنگی دولت روسیه سوخت هسته‌ای نیروگاه بوشهر آماده شده که در آینده بسیار نزدیک قرار است به ایران حمل شود.

فضای آرام نشست توجیهی

همچنین نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به توافق ایران و آژانس برای حل مسائل باقی مانده در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و گزارش اخیر البرادعی درباره ایران گفت: از نظر ایران با ارائه سند اورانیوم فلزی به آژانس در مرحله بررسی موضوع سانتریفیوژهای P۱ و P۲، علاوه برحل موضوع سانتریفیوژها از سوی آژانس، موضوع سند اورانیوم فلزی حل شده تلقی می‌شود.

علی‌اصغر سلطانیه گفت: مطابق توافقنامه، موضوع بعدی (منشاء آلودگی) به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد.

نماینده دائم کشورمان در آژانس با اشاره به جلسه توجیهی روز جمعه معاون محمد البرادعی با ‌۳۵ کشور عضو شورای حکام گفت: این جلسه برای توجیه فنی گزارش اخیر مدیرکل آژانس برای کشورهای عضو به منظور آماده شدن برای نشست نوامبر شورای حکام بود.

وی گفت:‌ در این جلسه پس از مرور بر بخش‌های مختلف گزارش البرادعی درباره ایران که حاکی از پیشرفت‌های انجام شده در چارچوب توافقنامه ایران و آژانس برای حل مساله P۱، P۲ بود، برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا، فرانسه، استرالیا و کانادا سوالاتی را مطرح کردند.

سلطانیه خاطرنشان کرد:‌ اولی هاینونن معاون البرادعی در امور پادمان‌ها، درباره این سوالات توضیحاتی را با توجه به مذاکراتی که با ایران در این خصوص داشته است ارائه کرد، همچنین بنده به عنوان نماینده ایران در این جلسه توضیحات اضافی و تکمیلی را در بعد حقوقی، فنی و سیاسی ارائه کردم.

وی با اشاره به فضای جلسه روزجمعه اعضای شورای حکام با معاون البرادعی گفت: فضای عمومی این جلسه در مقایسه با جلسات توجیهی نشست‌های قبلی شورای حکام آرام‌تر و متاثر از گزارش مثبت مدیرکل به خصوص در رابطه با مختومه شدن موضوع سانتریفیوژهای P۱،P۲ بود.

بازرسی سوخت نیروگاه بوشهر

روس اتم، آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه روز جمعه اطلاع داد که بازرسین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای ۲۶ تا ۲۹ نوامبر در کارخانه نواسیبیرسک بازرسی و پلمب سوخت هسته‌ای که برای ارسال به نیروگاه اتمی بوشهر آماده شده است را آغاز می‌کنند.

در این اطلاعیه به نقل از کنستانتین گرابلنیکوف معاون مدیر کل این کارخانه آمده‌ است: آماده‌ایم که تمامی شرایط لازم کاری را برای متخصصین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم کنیم. طی این بازرسی‌ها، سنجش‌هایی به دو روش برای ۳۰ کپسول سوخت هسته‌ای که بطور اتفاقی انتخاب خواهند شد، انجام می‌شوند به این ترتیب ۱۰ المنت گرمازا در وضعیت عمودی خارج از کپسول و ۲۰ کپسول با در باز آزمون می‌شوند. مدت انجام سنجش‌ها تا ۳۰ دقیقه برای هر کپسول است. پس از آن محفظه‌ای که سوخت در آن حمل خواهد شد، پلمب می‌شود.

همچنین اطلاع داده شد که سوخت هسته‌ای، پس از آنکه نیاز بدان بوجود بیاید و دستور ارسال نیز صادر شود، به نیروگاه بوشهر حمل خواهد شد.

البرادعی می‌تواند از همه مراکز بازدید کند

سفیر ایران در روسیه روز جمعه طی کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو اعلام کرد که محمد البرادعی رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان سفر خود به ایران می تواند از همه مراکزی که مورد نظر وی است بازدید کند.

غلامرضا انصاری اظهار اطمینان کرد که رییس آژانس مذاکرات سازنده‌ای را با مقامات مسوول ایرانی انجام خواهد داد. وی گفت: مطمئنم که پاسخ ایران به درخواست البرادعی برای دیدار با مسوولین ایرانی مثبت است. انصاری افزود که خود البرادعی و بازرسان آژانس بارها به ایران سفر کرده‌اند و در جریان این سفرها با مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ایران آشنا شده‌اند.