دومین نشست شورای اجرایی مجمع عمومی مجالس آسیایی برگزار شد

دومین نشست شورای اجرایی مجمع عمومی مجالس آسیایی در مجموعه‌ سعدآباد آغاز کار کرد.

به گزارش ایسنا، این نشست با حضور رییسان نمایندگی اعضای شورای اجرایی کشورهای عضو و کارشناسان برگزار شده است.

در این نشست محمدهادی نژادحسینیان ـ دبیرکل مجمع مجالس آسیایی ـ و محمدحسن ابوترابی‌فرد ـ نایب رییس دوم مجلس و رییس شورای اجرایی مجالس آسیایی ـ به سخنرانی و ارائه‌ گزارش درباره‌ این اجلاس خواهند پرداخت. نشست رییسان مجلس و نواب رییس مجمع مجالس آسیایی (AP) با حضور همه‌ کشورهای عضو روز دوشنبه در تهران برگزار می‌شود.

رییس شورای اجرایی مجالس آسیایی در این مراسم گفت: روند جهانی‌سازی به یکی از مهم‌ترین نیروهای هدایت‌کننده تحولات عمده سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در سطح نظام بین‌الملل تبدیل شده است.

محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس افزود: دنیای امروز دارای ویژگی‌هایی است که از جمله آن دست یافتن بشر به مرزهای والایی از علوم، فن‌آوری و پیشرفت سریع در فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی ادامه داد: تحولاتی که در عرصه مسائل سیاسی بین‌المللی در جریان است از نظر جهانی مفهوم متفاوتی را به وجود آورده است؛ حمله مستقیم آمریکا و آتش‌افروزی در آسیا با عنوان خنده‌آور و مضحک دموکراسی و حمایت آشکار از رژیم صهیونیستی در کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین و تهاجم گستاخانه به مردم مظلوم لبنان نشانه بارزی از شکل‌گیری یک نوع انحصار قدرت در عرصه جهانی است.

او با بیان این‌که افول اقتصاد کشورهای توسعه‌ یافته به دلایلی از جمله افزایش مداوم قیمت نفت و کسری تراز پرداخت‌ها و تورم در کشورهای در حال توسعه است، افزود: با توجه به این‌که مصرف مواد کانی به سرعت در حال افزایش است و ذخایر کشورهای توسعه یافته که زودتر به فعالیت پرداخته‌اند رو به کاهش است، ضمن آنکه کشورهای توسعه‌افته به نیروی انسانی احتیاج دارند در حالی که سازمان ملل پیش‌بینی کرده جمعیت جهان به ۱۰‌میلیارد نفر بالغ می‌شود و بیش از پنج ششم جمعیت جهان در کشورهای در حال توسعه ساکن خواهند بود؛ علاوه بر این با توجه به ساختار جمعیت مشاهده می‌شود جمعیت زیر ۱۰ سال در کشورهای در حال توسعه حدود ۴۰‌درصد و در کشورهای توسعه یافته حدود ۲۰‌درصد است؛ بنابراین کشورهای توسعه‌افته در سال‌های آینده به نیروی انسانی کشورهای در حال توسعه و آسیایی نیازمند هستند و این کشورها قدرت مانور زیادی خواهند داشت.

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی نیز گفت: برای مجمع مجالس آسیایی (APA) مهم است که روی جهانی شدن، تبادل فرهنگی، مبارزه با فساد و فقر کار کند زیرا این موارد چالش‌هایی هستند که روبه‌روی ما قرار گرفته‌اند.

نژادحسینیان در دومین نشست شورای اجرایی مجمع عمومی مجالس آسیایی با بیان خیر مقدم و تشکر از اعضای اجلاس گفت: نشست شورای اجلاس مکان مناسبی برای تبادل ایده‌ها و بررسی چالش‌ها است.

نژادحسینیان ابراز امیدواری کرد که با صدور قطعنامه‌هایی که در این اجلاس به تصویب می‌رسد به اهداف اجلاس دست یابیم.

در دومین اجلاس شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی، رییسان هیات‌های مجالس کشورهای شرکت‌کننده به بیان سخن پرداختند.

کولاوانی جایا ـ نایب رییس پارلمان تایلند ـ اظهار کرد: تاکنون نگرانی‌های مشترک خود را در مورد مسایل منطقه‌ی و جهانی مطرح کردیم، اما سوالات چالش‌آمیزی وجود دارد، از جمله این‌که مجمع مجالس آسیایی (APA) چگونه می‌تواند فعال‌تر عمل کند و مجالس منطقه را به یکدیگر پیوند دهد؟

جویی دینگ ـ رییس هیات مجلس خلق چین ـ نیز با بیان این‌که تاسیس APA دارای اهمیت بسیاری است، گفت: ما در این اجلاس باید تنوع در سیاست، اقتصاد و فرهنگ و سیستم‌های اجتماعی در منطقه را در نظر گرفته و به دنبال یکپارچگی باشیم.

همچنین عظام العتیبی، نماینده‌ پارلمان عربستان، در این نشست، گفت: مجمع پارلمانی آسیایی با وجود آن‌که مدت کوتاهی از زمان تاسیس‌اش می‌گذرد، اما تلاش‌های خوب قابل قدردانی داشته است.

العتیبی خواستار مساوات اعضاء در تصمیم‌گیری‌ها و استفاده از زبان عربی به عنوان زبان رسمی مجمع به سبب حضور ۱۱ کشور عربی در این مجمع شد.

وی گفت: مجمع پارلمانی آسیا امروز باید بیش از هر زمان دیگری در مبانی صلح بین‌المللی نقش داشته باشد.