قانونگذاران دموکرات آمریکا هشدار دادند که دولت بوش در حال «نواختن طبل‌های جنگ» علیه ایران است و قول دادند از قدرت‌های قانون اساسی برای جلوگیری از هرگونه حمله نظامی استفاده کنند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: اظهارات این قانونگذاران دموکرات در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنگره آمریکا پس از آنکه جورج بوش، رییس‌جمهوری این کشور هشدار داد که در صورتی که تهران غنی‌سازی اورانیوم را ادامه دهد، فشارهای بین‌المللی علیه ایران افزایش خواهد یافت، بیان شد. پیتر دفازیو، یکی از اعضای دموکرات کنگره گفت: تردیدی نیست که دیک چنی (معاون بوش) خواستار حمله بازدارنده‌ به ایران است. این اقدام برای آمریکا، منطقه و نیروهای نظامی ما در عراق فاجعه‌آمیز خواهد بود. جیم مک درموت، یکی دیگر از نمایندگان کنگره آمریکا، با بیان اینکه دولت بوش در حال نواختن طبل‌های جنگ علیه ایران است، گفت: ما طبق قانون اساسی این حق را داریم که اعلام جنگ کنیم و نیروهای خود را به میدان نبرد بفرستیم، نه رییس‌جمهوری. بند یک قانون اساسی این قدرت را به ما می‌دهد. مک درموت افزود: این به این مفهوم است که ما باید گزینه‌هایی را که در اختیار داریم، بررسی کنیم.

در ادامه این گزارش آمده است: ۱۲ لایحه با هدف جلوگیری از تصمیم دولت بوش برای اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران به مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ارائه شده است. برخی از این لوایح جلوی بودجه دولتی برای اقدام نظامی علیه ایران را می‌گیرند و برخی دیگر از رییس‌جمهوری آمریکا می‌خواهند برای اتخاذ اقدام نظامی علیه تهران از کنگره اجازه بگیرد.

همچنین یکی از کاندیداهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت که شخصا به رییس‌جمهوری این کشور گفته است: اگر آمریکا را به جنگ علیه ایران وادارد، استیضاح می‌شود. روزنامه «نیوز ژورنال» گزارش داد: سناتور جو بیدن، کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در مناظره دموکرات‌ها در شبکه خبری سی‌ان‌ان در پاسخ به سوالی درباره این که چگونه آمریکا را از یک جنگ دیگر محفوظ نگاه خواهد داشت، گفت: وی برخلاف سنا که با تصویب لایحه‌ای خواستار دادن لقب تروریست به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شد، به بادهای جنگ شدت نمی‌دهد.

بیدن در ادامه اظهارات خود گفت: اگر بوش بدون اجازه کنگره آمریکا به جنگ با ایران بپردازد، آن‌گاه باید استیضاح شود.