علی آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اجرای اصل ۴۴ باعث جابه‌جایی قدرت می‌شود و همواره انتقال قدرت با مقاومت‌هایی مواجه می‌شود، گفت: هم‌اکنون این مقاومت‌ها شکسته شده و دیگر مقاومت‌های بزرگی در این زمینه وجود ندارد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد:

آغاز واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به خارجی‌ها

اجرای اصل ۴۴ باعث جابه‌جایی قدرت می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح روند اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، از آغاز واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به خارجی‌ها، افزایش سهام عدالت دهک اول به دو میلیون تومان و بررسی طرحی در وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تشکیل بانک‌های استانی خبر داد.

علی آقا محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر روند اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی از ابتدای ابلاغ توسط مقام معظم رهبری تاکنون را تشریح کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه روند اجرای اصل ۴۴ در ابتدای امر کند بود، اما هم‌اکنون سرعت یافته است، افزود: دلیل کندی کار، جدید بودن آن از لحاظ فرهنگی برای دولت و دست‌اندرکاران قوا بود، زیرا عملا اجرای این اصل باعث جابه‌جایی قدرت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همواره انتقال قدرت با مقاومت‌هایی مواجه می‌شود، بر رعایت سیاست کلان و بزرگ ملی تاکید کرد و افزود: هم‌اکنون این مقاومت‌ها شکسته شده و دیگر مقاومت‌های بزرگی در این زمینه وجود ندارد.

وی همچنین از انجام تمهیدات قانونی و آیین‌نامه‌ای خبرداد و گفت: البته تمام کار انجام نشده، به نحوی که لایحه اصل ۴۴ که توسط دولت تهیه و در مجلس تصویب شده در انتظار تایید شورای نگهبان و در نتیجه ابلاغ آن است.

آقا محمدی اظهار کرد: قانون تجارت، قانون حق مالکیت معنوی و الزامات اجرای اصل ۴۴ که محیط کسب و کار و اجازه دعوی به افرادی که حقوق آنها توسط مداخلات دولتی و حکومتی ضایع می‌شود، سامان نگرفته که باید انجام شود.

وی با اظهار خرسندی نسبت به اینکه تمام این موارد در دستور کار مجلس قرار دارد و تبدیل به اصل هشتاد و پنجی شده است، گفت: با ادامه این مسیر به طور قطع این موارد نیز ساماندهی می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آغاز واگذاری شرکت‌های اصل ۴۴ را مثبت ارزیابی کرد و افزود: واگذاری شرکت‌های بزرگی همچون ملی مس و فولاد مبارکه که در ابتدا تصور واگذاری آنها غیر ممکن بود، هم‌اکنون آغاز شده است.

آغاز واگذاری سهام به خارجی‌ها

وی از آغاز واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به خارجی‌ها براساس مناقصات بین‌المللی خبرداد و حضور آنها را نقطه مثبتی برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی دانست.

آقا محمدی از فراهم شدن مقدمات واگذاری سهام بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های نفتی، مخابرات و غیره خبرداد و گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی جدول کاملی برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و ورود آنها به بورس را تهیه کرده است.

افزایش سهام عدالت به ۲ میلیون تومان

وی سرعت واگذاری سهام شرکت‌ها و سهام عدالت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: رقم واگذاری سهام عدالت در دهک اول از ۵۰۰هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش یافته و امید است این رقم به دو میلیون تومان نیز برسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: افزایش سهام عدالت دهک اول به دو میلیون تومان قبل از واگذاری گسترده آن باعث سرو سامان دادن به وضعیت این دهک خواهد شد.

وی با بیان اینکه هنوز شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شکل نگرفته است، گفت: این شرکت‌های کلیدی و مهم باید سهام گرفته شده را مدیریت نمایند، مقداری از آن را به فروش برسانند و سرمایه‌گذاری‌های جدید استانی خود را که اقتصادی و زودبازده است، آغاز کنند.

آقا محمدی این گونه امور را نیازمند سازماندهی دانست و تصریح کرد: برخی از استان‌ها مثل اصفهان و قزوین در این حوزه پیشرفت بهتری دارند.

وی اظهار امیدواری کرد که تمام استان‌ها به این امر مهم توجه داشته باشند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که دارای سرمایه ۵/۱میلیارد دلاری هستند را قدر بدانند.

وی با بیان اینکه رقم‌های دو میلیون تومانی سهام عدالت استان‌ها، سرمایه‌های عظیمی را تشکیل می‌دهد که می‌تواند استان‌های محروم را از محرومیت در آورد، تصریح کرد: اگر مناطق مختلف کشور از لحاظ سرمایه‌گذاری بهبود یابد، به طور قطع عدالت نیز به یک معنا توسعه می‌یابد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بررسی شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در استان‌هایی مثل ایلام و لرستان نسبت به تهران در وضعیت مناسبی قرار ندارد، تصریح کرد: این استان‌ها از لحاظ بیکاری در وضعیت بدتری قرار دارند، بنابراین اگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شکل بگیرد، وضعیت سرمایه‌گذاری در آنها بهبود می‌یابد.

شروع فعالیت بانک‌های استانی

وی از بررسی طرحی در وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تشکیل بانک‌های استانی خبرداد و گفت: براساس این طرح، بانک‌های استانی به صورت خصوصی و جداگانه فعالیت خواهند کرد که این امر یکی از بهترین خدمات دولت به مناطق محروم محسوب خواهد شد.

آقا محمدی خاطرنشان کرد: با این اقدام دیگر استان‌ها منتظر طرح‌های تهران نخواهند بود و می‌توانند خود را توسعه دهند.

وی روند تصویب آیین‌نامه‌ها و تصویب تصمیمات و طرح‌ها در شورای واگذاری را سریع و با اعتماد ذکر کرد و بیان داشت: برخی دستگاه‌ها کند هستند که باید سرعت بیشتری بگیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: شرکت‌های نفتی اقدامات اولیه خود را برای واگذاری سهام انجام داده‌اند، اما در واگذاری‌ها اقدام مثبتی نداشته‌اند.