«فرشتگان و شیاطین» قربانی اعتصاب نویسندگان شد

تولید پروژه سینمایی «فرشتگان و شیاطین» با بازی تام هنکس در پی اعتصاب نویسندگان تلویزیون و سینما آمریکا به تعویق افتاد.

رویتر اعلام کرد، کلمبیا پیکچرز، توزیع‌کننده تریلر مذهبی «فرشتگان و شیاطین» به کارگردانی ران هوارد تاریخ نمایش فیلم را تا سال ۲۰۰۹ به تعویق انداخت. این در حالی است که پیش از این قرار بود، فیلم در فصل تعطیلات سال ۲۰۰۸ اکران شود. این استودیو در بیانیه‌ای آورده: «در حالی که اعتصاب نویسندگان وارد هفته سوم می‌شود، کلمبیا پیکچرز تولید فرشتگان و شیاطین را به تعویق انداخته است.» استودیو این را هم افزوده که «آکیوا گلدزمن» فیلمنامه‌نویس پروژه، باید بیشتر روی فیلمنامه کار کند.

گلدزمن که عضو انجمن نویسندگان تلویزیون و سینما WGA آمریکا است، برابر با قوانین این انجمن هنگام اعتصاب، اجازه بازنویسی یا کار روی فیلمنامه‌ها را ندارد. از دیگر فیلم‌های گلدزمن می‌توان به «درام با مضمون مشت‌زنی»، «مرد سیندرلایی» همین طور فیلم «یک ذهن زیبا» اشاره کرد که به خاطر آن برنده اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

در بخش دیگری از بیانیه کلمبیا پیکچرز آمده: در حالی که سازندگان پروژه احساس می‌کنند فیلمنامه فرشتگان و شیاطین بسیار قوی است، ما بر این باوریم که فیلمنامه فعلی برای این پروژه بلندپروازانه کاملا آماده نیست. در این مقطع، تاریخ آغاز پروژه مشخص نیست، اما روز ۱۵ مه ۲۰۰۹ را برای نمایش فیلم در نظر گرفته‌ایم.»

پس از بی نتیجه ماندن مذاکرات انجمن نویسندگان و اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون آمریکا درباره مبلغ پرداختی به نویسندگان بابت فروش اینترنتی و دریافت و ذخیره آثار هنری از اینترنت، این انجمن که ۱۲هزار عضو دارد، از روز پنجم نوامبر (۱۴ آبان) دست به اعتصاب زده است. اعتصاب نویسندگان بلافاصله بر تولیدات تلویزیونی تاثیر گذاشت و به‌خصوص تولید نمایش‌های آخر شب و تعدادی از مجموعه‌های تلویزیونی را به وقفه انداخت.

فرشتگان و شیاطین نخستین فیلم بزرگ هالیوود است که قرار بود سال ۲۰۰۸ پخش شود و اکنون در نتیجه اعتصاب، تولید آن به تعویق افتاده است. کلمبیا گفت: احتمال نمی‌دهد اعتصاب بر تولید دیگر فیلم‌های در نظر گرفته شده این استودیو برای سال ۲۰۰۸، از جمله فیلم بعدی «جیمز باند» و درام اکشن «هنکاک» با حضور ویل اسمیت، تاثیر بگذارد.