لکوموتیورانان آلمان بازهم اعتصاب می‌کنند. گسترده‌ترین اعتصاب در تاریخ راه‌آهن این کشور از ساعات آغازین روز پنج‌شنبه ۱۵‌نوامبر شروع شد. اعتصاب بیش از همه به کسانی ضربه می‌زند که هر روز با قطار به سر کار می‌روند. از ساعت ۲ نیمه شب، دوباره قطارها از حرکت ایستادند. این بار اعتصاب کارکنان حمل‌‌ونقل مسیرهای درون و برون‌شهری را در بر می‌گیرد.

بر اساس گزارشی که راه‌آهن سراسری آلمان منتشر کرده است، تنها ۱۵‌درصد از قطارهای بین شهری هنوز در شرق آلمان طبق برنامه حرکت می‌کنند. در شهر اشتوتگارت و فرانکفورت برنامه حرکت تقریبا دو سوم از قطارهای شهری- میان شهری لغو شده ‌است. در مسافت‌های طولانی، بیش از همه قطارهای سریع‌السیر از حرکت بازایستاده‌اند. راه‌آهن آلمان اعلام کرده است، تلاش می‌کند تا در مسیرهای طولانی از هر سه قطار سریع‌السیر، دو قطار طبق برنامه حرکت کنند. در ایالت نورد راین وست فالن حتی حرکت قطارهایی که صبح زود بر اساس برنامه جایگزین می‌بایست به‌راه می‌افتادند هم لغو شد. اوضاع در ایستگاه‌های قطار بسیار آرام است، چراکه مسافران هرروزی قطارها، از وسایل نقلیه دیگری برای سفر و رسیدن به سر کار استفاده کرده‌اند. از سوی دیگر ترافیک در جاده‌های میان و درون شهری بسیار سنگین است.

تدابیر راه‌آهن آلمان برای مقابله با اعتصاب

شرکت سهامی راه‌آهن سراسری آلمان برای به حداقل رساندن پیامدهای این اعتصاب، تقریبا ۵۰۰ اتوبوس را وارد ناوگان حمل‌ونقل شهری کرده است. در مسیرهای طولانی بین شهری، مانند برلین- درسدن هم اتوبوس‌ها به جابه‌جایی مسافرها می‌پردازند. از سوی دیگر راه‌آهن، تقریبا هزار تن از کارکنان خود را به حالت آماده باش درآورده است. همچنین تلاش شده است تا با انتشار برنامه اضطراری حرکت قطارها در اینترنت، از فشار وارد بر مسافران در جریان این اعتصاب کاسته شود.

اعتصاب، تنها «امکان» سندیکا

یکی از سخنگویان سندیکای لکوموتیورانان از مسافران خواسته است که وضعیت اعتصاب‌کنندگان را درک کنند. این سخنگو با اظهار تاسف از اینکه لغو برنامه حرکت قطارها بیش از همه مسافران را با دردسر مواجه کرده، گفته است که این تنها «امکان» سندیکا است.

ریاست راه‌آهن سراسری آلمان راوش در مناقشه خود با سندیکای لکوموتیورانان بر سر تعرفه حقوقی مشخص، بار دیگر این خواسته را رد کرد و نمایندگان سندیکا را به بازگشت به پای میز مذاکره فراخواند.

اعتصاب لکوموتیورانان در قطارهای کالابر

اعتصاب لکوموتیورانان در بخش قطارهای حامل کالا، نیز از روز چهارشنبه آغاز شد. این اعتصاب هنوز تاثیری بر فعالیت‌های بندرهای بزرگی مانند هامبورگ یا برمن نداشته است. اما از آنجایی که بیشتر قطارهای کالابر شب هنگام در حال رفت و آمد هستند، اثرات اعتصاب در این بخش روز پنج‌شنبه نمایان شد.

فولکس واگن، برای کارخانه‌های خود که در شرق واقع شده‌اند، برنامه‌های اضطراری تدوین کرده است و قصد دارد که بیشتر قطعات خودروها را از طریق کامیون‌ها جابه‌جا کند.