تضعیف دلار و رشد تورم دو مشکل تجاری خاورمیانه

مترجم : سحر سعیدپور

تجارت در خاورمیانه با دو مشکل تضعیف دلار آمریکا و بالا رفتن میزان تورم مواجه است. این دو مشکل به همدیگر مربوط هستند و موانع جدی در یک برنامه‌ریزی صحیح تجاری به شمار می‌روند. دلار آمریکا خود یک مشکل است؛ چرا که پول‌های رایج منطقه به دلار وابسته هستند و در عمل، دلار آمریکا پول رایج منطقه محسوب می‌شود. بنابراین وقتی از ارزش دلار کاسته می‌شود، وارداتی که بر اساس پولی غیر از دلار صورت می‌گیرد در خاورمیانه گران‌تر می‌شود.

این مساله روی میزان تورم یک تاثیر ناگهانی دارد. اروپا بزرگ‌ترین صادرکننده به خاورمیانه است، پس وقتی که یورو نسبت به دلار ۳۰/۱+ رشد داشته باشد، این به این معنا است که قیمت کالا‌ها و خدمات اروپایی افزایش می‌یابد. بنابر‌این یک اتومبیل آلمانی قیمت بیشتری خواهد داشت.

عمل جانشینی می‌تواند این روند را خنثی کند‌. هرچند جانشینی کالا و خدمات اروپایی با کالا و خدمات آمریکایی که بر‌اساس دلار آمریکا است، همیشه امکان‌پذیر نیست. ابر بازارها در خلیج‌فارس در این مورد پیشرو هستند، این به این معنا است که آنها خرید از منابع آسیایی و آمریکای شمالی را افزایش می‌دهند و کمتر از اروپا کالا و خدمات مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. البته این مساله نمی‌تواند موجب توقف افزایش تدریجی قیمت بسیاری از تولیدات و اجناس شود.

کاهش دلار آمریکا به نوعی در میزان تورم تاثیر می‌گذارد که این مساله امری طبیعی برای رونق اقتصاد است و مطمئنا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس رشد اقتصادیشان را مدیون افزایش بی سابقه قیمت نفت هستند. مساله دیگری که تجارت را با مشکل مواجه کرده است، فشار برای بالا بردن دستمزدها است. هم‌اکنون این مساله در میان کارگرانی که مهارت‌های بیشتری دارند در کشورهایی که اقتصادی رو به رشد دارند، رواج پیدا کرده است.

نتیجتا تسلسل در قیمت‌ها و دستمزد (یعنی با بالا رفتن قیمت، کارگران دستمزد بیشتری می‌خواهند و با بالارفتن دستمزد قیمت تولیدات افزایش می‌یابد) آغاز می‌شود‌. این شروع در ابتدا آسان است، اما پایان گرفتنش مشکل، چه کسی با راکدماندن دستمزد زمانی که تورم گسترش می‌یابد، موافق است؟

در واقع تنها راه متوقف کردن رشد بی‌ر‌و‌یه قیمت‌ها (تورم) از طریق بالا بردن نرخ بهره امکان‌پذیر است و این سیاستی است که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) در پیش گرفته است.

در این فضای جدید، تجارت شفاف در اقتصاد رو به رشدی ماننـد خاور مـیانه امری تقریبا نادر است. تورم، کاهش ارزش دلار آمریکا و افزایش بهره‌ها می‌توانند یک تجارت توانمند را از زیر خراب کند و شاید نادیده گرفتن این نکات و درک نکردن صحیح این‌گونه مسائل، دلیلی برای سقوط دور از انتظار بعضی از کسب‌وکارها در سال‌های آتی باشد.

منبع: سی‌ان‌ان