تازه‌ترین گزارش شاخص توسعه انسانی سازمان ملل بر مبنای اطلاعات سال ۲۰۱۲ میلادی منتشر شد؛ گزارشی که بر مبنای آن رتبه شاخص توسعه انسانی ایران به جایگاه ۷۶ جهانی (از میان ۱۸۷ کشور) رسیده که نسبت به سال ۲۰۱۱ دو پله صعود داشته است. سازمان ملل در این گزارش همچنین با اشاره به کاهش فاصله ایران با حداکثر نمره شاخص توسعه انسانی طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ اعلام کرد: ایران از نظر سرعت رشد در این زمینه، پس از کره جنوبی رتبه دوم جهان را به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش سازمان ملل طی سال‌های 1990 تا 2012 اعلام شد

ایران در رتبه دوم رشد توسعه انسانی

رتبه ایران در شاخص توسعه انسانی سال 2013 نسبت به سال قبل دو پله صعود کرد

دنیای اقتصاد ـ «برنامه توسعه سازمان ملل» پس از یک وقفه چند ماهه، تازه‌ترین گزارش شاخص توسعه انسانی خود را برمبنای اطلاعات سال ۲۰۱۲ میلادی اما با نام «گزارش سال ۲۰۱۳» منتشر کرد؛ گزارشی که برمبنای آن رتبه شاخص توسعه انسانی ایران به جایگاه ۷۶ جهانی (از میان ۱۸۷ کشور) رسیده که نسبت به سال ۲۰۱۱ دو پله صعود داشته است. سازمان ملل همچنین با اشاره به کاهش حدود ۴۴ درصدی فاصله ایران با حداکثر نمره شاخص توسعه انسانی طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ اعلام کرد: ایران از نظر سرعت رشد در این زمینه، پس از کره جنوبی رتبه دوم جهان را به خود اختصاص داده است.

سازمان ملل جدیدترین گزارش توسعه انسانی خود را زیر عنوان «گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۳؛ خیزش جنوب، ترقی انسانی در جهانی متنوع» منتشر کرد؛ این در حالی است که آخرین گزارش ارائه شده از شاخص توسعه انسانی این سازمان مربوط به سال ۲۰۱۱ بود که آبان ماه پارسال منتشر شد.

طبق آخرین گزارش سازمان ملل، وضعیت ایران در شاخص توسعه انسانی با صعود دو پله‌ای همراه بوده و به رتبه ۷۶ رسیده است. سازمان ملل در آخرین گزارش خود همچون سال‌های قبل، بازنگری‌هایی در شاخص‌های ارائه شده برای سال‌های قبل اعمال داشته است، بر این اساس نمره ایران در این شاخص که در سال ۲۰۱۱ برابر با ۷۰۷/۰ اعلام شده بود، در گزارش ۲۰۱۲ تغییر کرده و به ۷۴۲/۰رسیده است. اما این شاخص در سال ۲۰۱۲ که مبنای گزارش اخیر بوده، نیز برابر با ۷۴۲/۰اعلام شده است که برمبنای این امر می‌توان گفت نمره ایران در شاخص توسعه انسانی در خلال سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ بدون تغییر باقی مانده است. اما در عین حال باوجود تثبیت نمره ایران در این شاخص، رتبه کشورمان دو پله صعود کرده است.

با توجه به این بازنگری‌ها، رتبه ایران که در سال ۲۰۱۱ برابر با ۸۸ اعلام شده بود، در گزارش اخیر به ۷۸ اصلاح شده است و بر این اساس با ثبت رتبه ۷۸ برای ایران در سال ۲۰۱۱، می‌توان گفت که ایران در سال ۲۰۱۲ با دو رتبه صعود در جایگاه خود به رتبه ۷۶ دست یافته است.

خبرگزاری تسنیم طی گزارش اولیه خود -که روز پنج‌شنبه در «دنیای اقتصاد» نیز منتشر شده بود- رتبه قبلی ایران در شاخص توسعه انسانی را ۸۸ اعلام کرده و برمبنای آن از ارتقای ۱۲ پله‌ای جایگاه کشورمان در این شاخص خبر داده بود. این در حالی است که در گزارش این خبرگزاری به تغییرات صورت گرفته در گزارش سال ۲۰۱۱ سازمان ملل توجه نشده است.

رتبه دوم جهان در رشد توسعه انسانی

شاخص توسعه انسانی ارقامی از صفر تا یک را دربر می‌گیرد که هرچه این رقم برای یک کشور بیشتر باشد دلالت بر توسعه‌یافتگی بیشتر آن کشور در حوزه انسانی دارد. طبق این گزارش، نمره ایران در سال ۲۰۱۲ که مبنای گزارش تازه است، به ۷۴۲/۰ واحد رسیده است. برنامه توسعه سازمان ملل در بخش دیگری از گزارش خود به رشد قابل‌توجه شاخص‌های توسعه انسانی در ایران اشاره و اعلام کرده ایران مقام دوم جهان از نظر کاهش فاصله با حداکثر نمره توسعه انسانی طی سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ را داشته است.

نمره ایران در سال ۱۹۹۰ از نظر شاخص توسعه انسانی ۵۴/۰ بوده است که این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۷۴۲/۰رسیده است. فاصله نمره ایران در شاخص توسعه انسانی با حداکثر نمره توسعه انسانی طی این مدت کاهش ۹/۳۴ درصدی داشته است که بالاترین کاهش در جهان پس از کره‌جنوبی است. این رقم برای کره جنوبی ۶/۶۳ درصد اعلام شده است. نمره این کشور نیز در شاخص توسعه انسانی از ۷۴۹/۰ در سال ۱۹۹۰ به ۹۰۹/۰ در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است. چین نیز از نظر سرعت کاهش فاصله با حداکثر نمره توسعه انسانی در جایگاه سوم قرار داشته است. کشورهای شیلی، عربستان،‌ آرژانتین،‌ مالزی،‌ تونس، ترکیه و قطر در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار داشته‌اند.

جایگاه منطقه‌ای ایران بدون تغییر

براساس این گزارش، ایران از نظر توسعه انسانی در رتبه هشتم خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارد. طبق گزارش ۲۰۱۳ سازمان ملل، رتبه نخست شاخص توسعه انسانی در منطقه خاورمیانه از آن قطر است، این درحالی است که در گزارش ۲۰۱۱، رتبه نخست منطقه در اختیار امارات قرار داشت. براین اساس قطر با نمره ۸۳۴/۰ و رتبه ۳۶ جهانی در منطقه خاورمیانه رتبه نخست را از آن خود کرده و رتبه‌های بعدی منطقه نیز به ترتیب از آن امارات با رتبه ۴۱ و بحرین با رتبه ۴۸ است. اما رتبه‌های بعدی منطقه به ترتیب در اختیار کویت با رتبه ۵۴، عربستان با رتبه ۵۷، لیبی با رتبه ۶۴ و لبنان با رتبه ۷۲ قرار دارد. ایران نیز با نمره ۷۴۲/۰ همچون سال ۲۰۱۱ رتبه هشتم منطقه را در اختیار دارد. اما پس از ایران، کشورهای عمان و ترکیه، رتبه‌های نهم و دهم منطقه را به خود اختصاص داده‌اند.

شاخص‌های جزئی توسعه

شاخص توسعه انسانی بر اساس معیارهایی چون امید به زندگی، کیفیت نظام آموزشی، درآمد واقعی و درآمد سرانه ملی محاسبه می‌شود و رقمی از صفر تا یک را در بر می‌گیرد که هر چه این رقم بیشتر باشد دلالت بر وضعیت بهتر از نظر توسعه انسانی دارد. طبق آخرین گزارش سازمان ملل، شاخص امید به زندگی در ایران برمبنای داده‌های به دست آمده از سال ۲۰۱۲، برابر با ۲/۷۳ بوده است. شاخص دیگری که در این ارزیابی مورد بررسی قرار گرفته، متوسط سال‌های تحصیل هر فرد بالای ۲۵ سال بوده که این شاخص در ایران برابر با ۷/۸ سال است. درآمد سرانه ملی ایرانیان (براساس شاخص قدرت خرید) نیز در این سال برابر با ۱۰۶۹۵ دلار بوده است.

نروژ همچنان در صدر

در گزارش این سازمان کشورهای جهان از نظر میزان توسعه انسانی به چهار گروه تقسیم‌بندی شده‌اند که عبارتند از: کشورهای دارای توسعه انسانی بسیار بالا، کشورهای دارای توسعه انسانی بالا، ‌کشورهای دارای توسعه انسانی متوسط و کشورهای دارای توسعه انسانی پایین.

گزارش توسعه انسانی سازمان ملل نروژ را به‌عنوان توسعه‌یافته‌ترین کشور جهان در حوزه انسانی معرفی کرده است. نمره این کشور در شاخص توسعه انسانی ۹۵۵/۰ اعلام شده است. استرالیا با نمره ۹۳۸/۰ و آمریکا با نمره ۹۳۷/۰ به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. کشورهای هلند، آلمان،‌ نیوزیلند، ایرلند، سوئد،‌ سوئیس، ژاپن، کانادا، کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ، ایسلند و دانمارک نیز به‌ترتیب رتبه‌های ۴ تا ۱۵ را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

رتبه جدید ایران در توسعه انسانی

رتبه جدید ایران در توسعه انسانی