مقامات پنتاگون روز پنج‌شنبه هفته گذشته اعلام کردند که یک جنگنده ایرانی اخیرا یک پهپاد آمریکایی را بر فراز خلیج فارس تعقیب کرد، ولی پس از دریافت یک هشدار رادیویی از جانب یک هواپیمای اسکورت آمریکایی به تعقیب خود پایان داد. به گزارش ایسنا، مقامات پنتاگون مدعی شدند که این اتفاق که روز سه‌شنبه به وقوع پیوست و اتفاقی که در ماه نوامبر افتاده بود و در آن یک جنگنده ایرانی به سمت یک پهپاد آمریکایی شلیک کرده بود، در حریم هوایی بین‌المللی اتفاق افتادند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، این دو اتفاق نشان‌دهنده احتمال وقوع خصومت‌های پیش‌بینی نشده حاصل از برخورد پهپادهای آمریکایی و جنگنده‌های ایرانی در خاورمیانه است.

جورج لیتل، دبیر مطبوعاتی پنتاگون گفت که در اتفاق روز سه‌شنبه یک جنگنده اف 4 ایرانی خود را به 16 مایلی پهپاد آمریکایی که توسط دو هواپیمای نظامی آمریکایی اسکورت می‌شد، رساند. اما به دنبال یک هشدار لفظی، هواپیمای ایرانی از تعقیب دست برداشت. لیتل گفت که به دنبال اتفاقی که در ماه نوامبر افتاد، آمریکا پیغامی برای ایران فرستاد مبنی بر اینکه ارتش آمریکا «به ارسال هواپیماهای نظارتی بر فراز آب‌های بین‌المللی ادامه خواهد داد و این با اقدامات گذشته ما و تعهدمان به امنیت منطقه هماهنگ است».

هفته گذشته ارتش هم از شناسایی یک فروند هواپیمای رادارگریز جاسوسی آمریکا در نزدیکی مرزهای ایران خبر داده بود. در آن مورد هواپیمای آمریکایی‌ها از نوع «یو-2» سرنشین‌دار بود که با هشدار نیروهای پدافندی جمهوری اسلامی از مرزهای ایران دور شده بود.