نمایندگان مجلس، تمامی دستگاه‌های دولتی را مکلف کرد نسبت به واگذاری رایگان اراضی در اختیار خود در چارچوب مکان یابی‌های موضوع قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به وزارت مسکن، با فوریت اقدام کند. در ادامه بررسی لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، نمایندگان نهادهای واگذارکننده زمین را موظف کرند تمهیداتی را فراهم آورند تا آماده‌سازی اراضی واگذاری شامل ( اجرا جوی، جدول، آسفالت، شبکه‌های تاسیسات زیربنایی و احداث مساجد) در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام گیرد. شروع عملیات ساخت بناها متناسب با انجام آماده‌سازی مجاز است و در طرح‌های شهرهای مربوط، جانمایی خدمات روبنایی (مانند طرحها و پروژه‌های آموزشی، بهداشتی و ...) صورت گرفته و زمین آن بر اساس ماده ۱۰۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مصوب ۱۳۸۰ به دستگاه‌های مربوط واگذار خواهد شد.

همچنین دولت مکلف شد اعتبارات موردنیاز تامین فضاهای آموزشی موضوع این ماده را در بودجه سنواتی پیش‌بینی کند. همچنین از تاریخ تصویب این قانون ماده واحده الحاق چهار تبصره به ماده ۱۸ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق کشور مصوب ۲۱/۲/۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی لغو می‌گردد.

همچنین وزارت مسکن و شهرسازی موظف شد نسبت به مطالعه و مکان‌یابی جهت تامین اراضی موردنیاز در قالب انواع طرح‌های توسعه شهری به صورت متصل (با اولویت توسعه درونی)، منفصل (ایجاد مجتمع‌های مسکونی، شهرک‌ها و شهرهای جدید) و همچنین توسعه سکونتگاه‌های موجود در پهنه سرزمین با رعایت ضوابط و مقرررات شهرسازی اقدام کند. کلیه دستگاه‌های موضوع ماده ۱۶۰ قانون برنامه چهارم توسعه مکلفند نسبت به واگذاری رایگان اراضی در اختیار خود که در چهارچوب مکان‌یابی‌های موضوع این قانون واقع می‌‌شوند. به استثناء مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارت مسکن و شهرسازی، حسب درخواست وزارتخانه مذکور با فوریت اقدام کنند و سایر موارد استثنا به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.