اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به شرایط منطقه و تهدیدات علیه کشورمان گفت: در معرض فتنه‌های زیادی قرار داریم؛ اختلافات منطقه‌ای هم در اوج است و آمریکایی‌ها به هر جایی که می‌خواستند لشگرکشی کردند و نیروهایشان را چیده‌اند؛ خطر هست، جدی هم هست. به گزارش خبرگزاری مهر، رییس مجلس خبرگان دیروز در مراسم افتتاحیه همایش «اتحاد ملی؛ راهبردها و سیاست‌ها» گفت: در مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست‌های همبستگی ملت را تصویب کردیم و ملات‌های چسبندگی ملی را هم مشخص کردیم و همین طور موانع پیش‌رو و راهکارهای حل این مشکلات را معلوم کردیم. وی افزود: انتظار داشتیم که بعد از تصویب این سیاست‌ها، وحدت بیشتر بشود که هنوز نشده و هنوز به انتظار تحقق آن سیاست‌ها هستیم. ‌هاشمی‌رفسنجانی تصریح کرد: اتحاد انسان‌ها با وجود تفاوت فکر، همیشه و در همه سطوح یک مساله جدی برای رهبران جهان و به خصوص انبیاء بوده و خواسته قرآن از ما وحدت و اتحاد است. رییس مجلس خبرگان با تاکید بر تفاوت میان اختلاف‌نظر و تنازع و درگیری گفت: اصل اختلاف را قرآن پذیرفته ولی آن چیزی که قرآن با آن سرسختانه مخالفت می‌کند و مشکل ما نیز هست، تنازع است. اگر اختلاف‌ها تبدیل به تنازع نشود، تبدیل به رقابت سالم می‌شود که چیز خوبی است.

وی گفت: ما با اتحاد پیروزشده ایم و معجزه تاریخی برافکندن شجره خبیث شاهنشاهی با همین حرکت اتحادآمیز مردم در خیابان‌ها صورت گرفت. رییس مجلس خبرگان، قانون اساسی را محور اتحاد ملی توصیف کرد و گفت: چرا باید در آستانه انتخابات نگران تخاصم و تنازع باشیم؟ اگر هدف خدمت است، راهکارش این است که انسان افکار سازنده خود را با مردم در میان بگذارد و دروغ هم نگوید. وی با اشاره به اینکه انتقاد حق همگان است، گفت: معنی انتقاد این است که کارهای خوب را قبول و حمایت کنیم و کارهای بد را هم بگوییم. ‌هاشمی‌رفسنجانی، با اشاره تهدیدات خارجی علیه کشورمان گفت: ما در معرض فتنه‌های زیادی هستیم و تنازع همان چیزی است که دشمن می‌خواهد. اگر مسائل در حد اختلاف باشد نه دشمن می‌تواند کاری کند ونه به ما آسیب می‌رساند؛ اما هر جا که تنازعی به وجود می‌آید حتما کار شیطان در میان است.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به نقش قومیت‌ها در تحولات تاریخی کشور چون انقلاب مشروطیت و پیروزی انقلاب اسلامی ‌با ابراز نگرانی از تنازع‌های بی‌جهت در جامعه گفت: امروز کارهای ناشیانه‌ای در حال اتفاق است که از آن جمله تنازع بی‌جهت سیاسیون و احزاب است.

حسن روحانی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسین موسویان، معاون این مرکز نیز در همایش «اتحاد ملی؛ راهبردها و سیاست‌ها» حضور داشتند.