بیژن مفید، خالق شهر قصه و ماه و پلنگ

امروز بیست‌ویکم آبان‌ماه سال ۱۳۸۶؛ مصادف با بیست‌وسومین سال‌روز درگذشت «بیژن مفید» است. «بیژن مفید» نمایشنامه‌نویس و خالق قصه‌های به یادماندنی؛ نهم خردادماه سال ۱۳۱۴ خورشیدی در تهران به‌دنیا آمد.

او بعد از اتمام تحصیلات دبیرستانی، دوره هنرپیشگی را به‌پایان رساند و سپس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی به ادامه تحصیل پرداخت.

در همین زمان، کارگردانی چند نمایش را به عهده داشت و خود نیز در چند اثر از جمله نمایشنامه «باغ‌وحش شیشه‌ای» اثر «تنسی ویلیامز» به ایفای نقش پرداخت.

وی در سال ۱۳۴۸ با تلاش جمعی از هنرمندان «کارگاه نمایش» را در تهران راه‌اندازی کرد.

«بیژن مفید» نیز همراه با «داوود رشیدی»، «اسماعیل خلج» و... از جمله کارگردان‌های ثابت نمایش‌هایی بودند که در این مجموعه فعالیت داشتند. اولین اثری که در «کارگاه نمایش» به اجرا در آمد، نمایشنامه «شهر قصه» بود که به مدت نود و یک روز در تهران و دیگر شهرهای مختلف ایران از جمله آبادان و مسجدسلیمان به روی صحنه رفت. نمایشنامه‌ای برگرفته از ترانه‌ها، متل و ضرب‌المثل‌های قدیمی ایرانی.

بعد از «شهر قصه» نمایشنامه «ماه و پلنگ» از جمله معروف‌ترین آثار «بیژن مفید» محسوب می‌شود. «ماه و پلنگ» که «بیژن مفید» آن را براساس یک روایت قدیمی نگاشته، یکی از آثار شاعرانه او با مضمونی اجتماعی است که در ایران و آمریکا به روی صحنه آمده است.

بیژن مفید روز ۲۱ آبان‌ماه سال ۱۳۶۳ درست ۲۳ سال قبل درگذشت.