رسما درخواست‌کنند، بررسی می‌کنیم

برای آزادی دیپلمات‌ها معامله نکرده‌ایم

دنیای‌اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره دور بعدی گفت‌و‌گوهای ایران و آمریکا درباره عراق، با بیان اینکه جمهوری اسلامی به طور اصولی موافق این قضیه است، گفت: دولت عراق نسبت به برگزاری دور بعدی گفت‌و‌گوها اصرار دارد. محمدعلی حسینی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، درباره امکان ازسرگیری مذاکرات گفت: چنانچه آمریکا در این زمینه درخواست رسمی بدهد، تهران آن را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه چرا موضوع دیپلمات‌ها در گفت‌و‌گوهای ایران و آمریکا مطرح نمی‌شد، گفت: ما از ابتدا تاکید کردیم که این گفت‌و‌گوها تنها در زمینه امنیت عراق و مسائل آن کشور است و مسائل دیگر را به آن گره نمی‌زنیم و این مسائل را به صورت مستقل و از طریق کانال‌های دیگر پیگیری کرده‌ایم.

حسینی درباره اینکه آیا آزادی دیپلمات‌ها تاثیری بر ازسرگیری مذاکرات سه‌جانبه بغداد دارد یا نه، گفت: دو قضیه دور آتی گفت‌و‌گوها و آزادی دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده، جدا از هم هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: برای آزادی دیپلمات‌های ایرانی هیچ معامله‌ای بین ایران و آمریکا صورت نگرفته است.

حسینی در پاسخ به سوالی دیگر درباره گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درباره عراق گفت: گفت‌و‌گوهایی که صورت می‌گیرد، مقدمات و الزاماتی دارد.

خبرنگاری با اشاره به مذاکرات علی لاریجانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی برای آزادی دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده در اربیل عراق، پرسید که آیا لاریجانی این مذاکرات و پیگیری‌ها را انجام می‌دهد؟ حسینی در پاسخ به این سوال گفت: نه، گفت‌وگوها توسط سعید جلیلی، دبیر فعلی شورای عالی امنیت ملی پیگیری خواهد شد.

خبرنگاری با اشاره به تلاش‌های گروه ۱ + ۵ برای صدور قطعنامه بعدی علیه تهران، از حسینی پرسید که آیا امکان دارد مذاکرات آتی ایران و آمریکا، صدور این قطعنامه را به تعویق بیندازد؟ سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: موضوعاتی که مطرح است، به صورت مستقل و جدا از موضوع امنیت عراق، مورد توجه قرار می‌گیرد. حسینی خاطرنشان کرد که تلاش‌های ایران بر همکاری با آژانس متمرکز است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: این رژیم را کمتر از آن می‌بینیم که بخواهد ایران را تهدید کند.

حسینی در عین حال به رژیم‌صهیونیستی هشدار داد در صورتی که تهدیدی علیه ایران مطرح شود، قطعا با پاسخ «غیرقابل پیش‌بینی» ایران مواجه خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد که اخبار حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی با ناآرامی‌های شمال عراق ارتباط دارد. حسینی افزود: اخبار همچنین ‌حکایت از آن دارد که گروه‌های تروریستی در عراق به ویژه در شمال این کشور توسط نیروهای آمریکایی آموزش می‌بینند و سلاح‌های آمریکایی در پایگاه‌های این گروه‌ها پیدا شده است.

خبرنگاری با اشاره به طرح خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در زمینه «کنسرسیوم غنی‌سازی» نظر حسینی را درمورد این طرح جویا شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال گفت: در زمینه طرح‌های غنی‌سازی که مطرح می‌شود، خوب است اجازه بدهند روند همکاری تهران با آژانس را دنبال کنیم و به جای ارائه طرح‌های دیگر، از مذاکرات و همکاری‌های تهران با آژانس که تاکنون نیز اثربخش بودن خودش را نشان داده ‌است، حمایت کنند.

حسینی تصریح کرد که تمامی تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران بر همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متمرکز است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین حکم اخیر مجمع عمومی پلیس بین‌المللی (اینترپل) را درباره پنج نفر از اتباع ایران سیاسی دانست و تصریح کرد که پرونده اینترپل در این زمینه مخدوش و تحت تاثیر لابی صهیونیستی است.

وی خاطرنشان کرد که ایران برای اعاده حیثیت اتباع خود از همه راه‌ها استفاده خواهد کرد.