آزادی ایرانیان ربوده شده در عراق
گزارش تعیین‌کننده البرادعی این هفته منتشر می‌شود
تلاش تل‌آویو برای تاثیرگذاری برگزارش آژانس اتمی.
دنیای‌اقتصاد- آمریکایی‌ها دیروز بالاخره 9 ایرانی را که در عراق ربوده بودند، آزاد کردند و سفیر ایران در عراق در پی این اقدام، به نقل از مقام‌های عراقی از قول مساعد آمریکایی‌ها برای آزادی بقیه گروگان‌های ایرانی خبر داد. به دنبال این حرکت آمریکا،‌ وزیر خارجه عراق ضمن ارزیابی مثبت از آن، خواستار از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا با حضور مقامات عراقی شد.
همزمان با این تحولات و در آستانه انتشار گزارش تعیین‌کننده البرادعی، درباره پرونده هسته‌ای ایران که علی‌الظاهر ملاک تصمیم گیری گروه ۱+۵ خواهد بود، رژیم صهیونیستی با تداوم خصومت‌ورزی علیه مدیرکل آژانس اتمی و با هدف تاثیرگذاری بر گزارش وی، خواستار برکناری البرادعی شد.در عین حال، جوسازی رژیم صهیونیستی با واکنش سریع و صریح فرانسوی‌ها روبه‌رو شد که اعلام کردند فرانسه به آژانس و مدیرکل آن اعتماد کامل دارد.از وین هم خبر می‌رسد که مذاکرات معاون البرادعی با معاون سازمان انرژی اتمی ایران در دو روز گذشته جریان داشته است.

مراسم استقبال از دیپلمات‌های آزاد شده ایرانی از اسارت آمریکایی‌ها
عراق از سرگیری مذاکرات تهران و واشنگتن را خواستار شد
2 دیپلمات‌ آزاد شده ایرانی به کشور بازگشتند
وزیر خارجه عراق، روز جمعه از ایران و آمریکا خواست دور جدید گفت‌وگوهای سه جانبه با حضور عراق را در پی اقدام مثبت آزادی ۹ تبعه ایران که در بازداشت نیروهای آمریکایی در عراق به سر می‌بردند، برگزار کنند. به گزارش ایسنا، هوشیار زیباری، به خبرگزاری فرانسه گفت: گفته‌ایم که دور جدید گفت‌وگوها میان سه کشور درباره مسائل مربوط به عراق باید برگزار شود. این گفت‌وگوها باید در ماه جاری برگزار شود. وی اقدام نیروی نظامی آمریکا درآزادی ۹ ایرانی از ۲۰ ایرانی دستگیر شده در عراق را تحسین کرد و گفت: این تحولی مثبت است؛ از نظر من این امر روابط میان عراق، ایران و آمریکا را تقویت می‌کند. درخواست دولت عراق برای از سرگیری مذاکرات سه جانبه پس از آن اعلام می‌شود که در پی ابراز اشتیاق مقام‌های آمریکا به ادامه مذاکرات با اذعان به نقش مثبت ایران در عراق، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان استمرار این مذاکرات را منوط به خواست دولت عراق عنوان کرده بود.
آزادی 2 دیپلمات و 7 زائر
زندانیان دربند نیروهای آمریکایی در عراق صبح دیروز به منظور انتقال به خاک کشورمان تحویل مقام‌های ایرانی شدند. به گزارش ایرنا از بغداد، ۹زندانی ایرانی دربند زندان‌های آمریکا صبح روز جمعه برابر قرار قبلی تحویل مقام‌های عراقی داده شد و مقام‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، با این افراد دیدار کردند.
براساس این خبر، دو تن از دیپلمات‌های دستگیر شده در اربیل از جمله افراد آزاد شده هستند و براساس اقرار مقامات آمریکایی هنوز ۱۱تن دیگر از اتباع ایرانی دربند این نیروها هستند. 7 ایرانی آزاد شده دیگر زائرانی هستند که به اسارت نیروهای آمریکایی درآمده‌اند.
حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد با اعلام خبر آزادی و تحویل گرفتن ۹ ایرانی از بند آمریکایی‌ها دیپلمات‌های آزاد شده را موسی چگینی و حمیدرضا عسگری شکوه عنوان کرد و افزود:‌ هفت زائر ایرانی نیز که به مدت شش ماه تا دو سال در اختیار نیروهای آمریکایی بوده‌اند، شامل عادل مرادی، فرزند حسین و محمد علی احمدی امین، فرزند عباس و ابراهیم مولایی، فرزند محمود و رائد سعیدی، فرزند حسین، اعظم کرمی، فرزند حسن، حبیب قربانی، فرزند محمد و محمد جعفر مکی، فرزند حبیب‌ا... هستند.
آزادی سایر دیپلمات‌ها
سفیر ایران در عراق اعلام کرد در گفت‌وگو با مقام‌های عراقی آنان اظهار کردند که آمریکایی‌ها نسبت به آزادی مابقی دیپلمات‌های به گروگان گرفته ایرانی قول مساعد داده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسم ورود دو دیپلمات ایرانی که حدود ۱۰ماه در اسارت اشغالگران آمریکایی بودند، حسن کاظمی قمی سفیر ایران در عراق در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: آنچه که دولتمردان عراقی به آن اذعان داشتند، همراه با خوشبینی بود. سفیر ایران در عراق در پاسخ به این سوال که آیا درخواستی برای ملاقات با فرهادی، مشاور استاندار کرمانشاه که اخیرا توسط آمریکایی‌ها به گروگان گرفته شده است، از سوی مقام‌های ایرانی شده است یا خیر، افزود: مقامات ایرانی به طور کلی درخواست دیدار با مابقی دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی را داشته‌اند و امیدواریم این موضوع به زودی محقق شود.
کاظمی قمی خاطر نشان کرد: در گفت‌وگوی دیروز مسوولان ایرانی با معاون وزیر امور خارجه عراق، او اظهار کرده که تاریخ دیدار خانواده‌های دیپلمات‌های به گروگان گرفته شده ایرانی را در دیدار با آمریکایی‌ها هماهنگ می‌کند.
در انفرادی بودیم
یک دیپلمات آزاد شده از چنگال آمریکایی‌ها با بیان اینکه آمریکا در عراق شکست خورده است، گفت: آمریکا برای توجیه افکار عمومی با زدن برچسب به ایران فرافکنی می‌کند. در مراسم ورود دو تن از دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی به تهران، موسی چگینی یکی از این دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از ورود به ایران، گفت: آمریکایی‌ها در عراق ما را شکنجه ندادند؛ اما از لحاظ روحی و روانی ما را آزار دادند.
وی افزود: آنان به ما بی احترامی می‌کردند و ما از نظر سرما و گرما در وضعیت خوبی نبودیم.
این دیپلمات آزاد شده از چنگ اشغالگران عراق، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آنان ایران را به دخالت در امور عراق متهم می‌کردند، گفت: آنان دشمن هستند و انتظاری نمی‌توان از آنان داشت.
در ادامه حمید رضا عسگری شکوه، دیپلمات دیگر آزاد شده کشورمان، ضمن تشکر از تلاش مقام‌های مسوول کشورمان به ویژه سفیر ایران در عراق و وزیر امور خارجه و همچنین مقامات عراقی گفت: اکنون که به خاک ایران پا می‌گذارم، احساس غرور می‌کنم؛ چرا که با عزت و افتخار به وطن باز گشته‌ام. وی گروگان گرفتن خود و سایر همکارانش را از سوی مقام‌های آمریکایی، اقدامی غیر قانونی توصیف و اظهار کرد: برای دشمنان ما چیزی جز سرافکندگی و برای ما چیزی جز عزت و افتخار باقی نماند.