نگرانی درباره دچار شدن کشور به مشکلات بزرگ‌تر

سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهوری سابق ایران گفت: کشور در معرض تهدیدهای بزرگی است و متاسفانه نگرانی جدی وجود دارد که با مشکلات بزرگ‌تری رو‌به‌رو شود.

به گزارش ایسنا، خاتمی که در اولین گردهمایی روسای استانی ستاد مرکزی ائتلاف اصلاح‌طلبان سخن می‌گفت، افزود: باید به فکر اعتلای کشور و رفع تهدیدها علیه آن باشیم. وی اضافه کرد: شرایط کشور، شرایطی نیست که با تخریب رقیب، تضعیف دولت و ارکان نظام بتوان به نتیجه رسید؛ این کار نه مشروع است و نه مطلوب.

وی با بیان این که انتخابات مهمترین جایی است که رای و رضایت مردم در آن ابراز می‌شود،گفت: تنها مجلس است که می‌تواند ساز و کار اداره کشور را تدوین و تنظیم کند. همه چیز باید در چارچوب قانون باشد و مرجع قانونگذاری مجلس است.حکومت یک ریال نمی‌تواند خرج کند مگر این که مجلس تصویب کند و بعد بر دخل و خرج نظارت کند.

خاتمی اضافه کرد: نمی‌توانیم امکانات کشور را به افرادی بدهیم که هر طور می‌خواهند آن را مصرف کنند و هیچ نظارتی وجود نداشته باشد؛ مجلس مهمترین نهادی است که می‌تواند نظارت را انجام دهد.

رییس بنیاد باران تصریح کرد: مجلس جایگاهی است که می‌تواند از همه مسوولیت بخواهد، اول با تحقیق و تفحص نسبت به امور داوری کند، دوم این که می‌تواند استیضاح کند و حتی به کفایت و یا عدم کفایت رییس‌جمهوری رای بدهد.

وی افزود: بنابراین مجلس در میان نهادهای انتخابی جایگاه مهمی‌دارد. باید انتخابات را جدی بگیریم و در آن حضور داشته باشیم، البته شرط آن هم این است که زمینه حضور آزاد و پررونق فراهم شود؛ مسوولان اجرا و نظارت وظیفه دارند اولا زمینه ساز حضور مشتاقانه مردم در عرصه باشند و ثانیا حافظ و امانتدار رای مردم باشند که هر کدام خدشه ببیند صرف‌نظر از این که انحراف از نظام مورد نظر انقلاب پیدا می‌شود، صلاحیت خدشه وارد‌کنندگان را نیز از بین می‌برد.

خاتمی‌همچنین گفت: هدف ما تنها جذب رای نیست، بلکه خدمت به کشور است. کشور ما در معرض تهدیدهای بزرگی است و متاسفانه نگرانی جدی وجود دارد، که با مشکلات بسیار بیشتری روبه‌رو شود، نمی‌گویم سوء نیت وجود دارد، ولی بی‌توجهی و اقدام غیرکارشناسی هست. او اضافه کرد: البته ناگفته نگذارم که گفتن حرف‌های بزرگ و حرف‌هایی که مردم در کوچه و بازار خلاف آن را احساس می‌کنند و از آن استفاده تبلیغاتی می‌شود به ضد تبلیغات تبدیل خواهد شد و همین امر برای اصلاح‌طلبان تبلیغ است.

وی تاکید کرد: نمی‌گویم در گذشته مشکل و کاستی نبوده، ولی می‌گویم اگر آنچه در دوران اصلاحات و پیش از آن بود با آنچه امروز هست مقایسه شود، خواهیم دید که کارهای بزرگی صورت گرفته است و در می‌یابیم وضعیت کشور و مردم قبلا چگونه بوده است و حالا چگونه است؟ و فقط هشدار و تذکر کوچک به مردم کافی است که خودشان مقایسه را انجام دهند.

خاتمی با دعوت از افراد واجد شرایط و سابقه‌دار برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس، گفت: گرچه قانون انتخابات نقص‌هایی دارد، ولی امیدوارم در بررسی صلاحیت‌ها فقط معیارهای قانونی رعایت شود که اگر چنین باشد، مطمئنا انتخاباتی قابل قبولی خواهیم داشت.