دو روز پس از آنکه ملکه بریتانیا طی سخنرانی سالانه در پارلمان بر تعهد کشور خود به محدود کردن فعالیت اتمی ایران تاکید ورزید، اظهارات وی انتقاد ایران را برانگیخت.

محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، هدف از اظهارات ملکه الیزابت دوم را «ممانعت از پیشرفت‌های علمی کشورهای مستقل برای به‌ کارگیری استفاده صلح‌‌آمیز هسته‌‌ای» دانست و گفت: اظهاراتی از این نوع نمی‌‌تواند ملت ایران را از ادامه راه خود باز دارد. وی افزود: ملکه انگلیس با داشتن بیش از هشتاد سال سن، یکی از معدود رهبران قدیمی جهان است که بخوبی از سوابق فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای ایران در دوره زمامداری خویش از سال ۱۹۵۰ آگاه است. به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، برنامه هسته‌ای ایران از شش دهه پیش که حکومت شاهنشاهی پهلوی بر ایران حاکم بوده است، با توصیه و کمک آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان شروع شده؛ اما اکنون ایران به دلیل اتهاماتی که این دولت‌ها علیه ایران مطرح می‌کنند، هنوز نتوانسته است نخستین نیروگاه اتمی خود را راه‌اندازی کند. حسینی با اشاره به فعالیت هسته‌ای بریتانیا گفت: دولت این کشور در تولید بیش از صدها کلاهک هسته‌‌ای مخرب جدید که برخی از آنان هشت برابر قدرتمندتر از بمب به کار گرفته در هیروشیما است، پیشقراول بوده ‌است.

اظهارات ملکه بریتانیا درباره فعالیت اتمی ایران که طی مراسمی تشریفاتی به منظور بازگشایی رسمی پارلمان بریتانیا ایراد شد، در واقع به معنی تایید ملکه به عنوان فرمانروای بریتانیا بر اقدامات دولت این کشور در مقابله با فعالیت اتمی ایران است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین، تصمیم غیراصولی مجمع عمومی پلیس بین‌الملل برای انتشار قرارهای صادره دستگاه قضایی آرژانتین علیه تعدادی از اتباع کشورمان را تقبیح کرد.