تداوم خصومت تل‌آویو با البرادعی

پاریس از آژانس و مدیرکل آن حمایت کرد

گزارش البرادعی این هفته به شورای حکام ارائه می‌شود

محمدعاملی- پس از اظهارات خصمانه سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی علیه محمد البرادعی،‌ این‌بار معاون نخست‌وزیر اسرائیل، با فاقد صلاحیت خواندن مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار برکناری وی شد. روز پنج‌شنبه، شائول موفاز، وزیر ترابری و معاون نخست‌وزیر اسرائیل، خواستار آن شد که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به دلیل آنچه که نادیده گرفتن خطرات برنامه‌های هسته‌ای ایران خواند، از سمت خود برکنار شود.

موفاز که از آمریکا دیدن می‌کرد، مدعی شد که سیاست‌هایی که البرادعی دنبال می‌کند، صلح جهانی را به مخاطره انداخته است.

این مقام ارشد رژیم صهیونیستی، محمد البرادعی را به داشتن «رویکردی غیرمسوولانه» در مورد برنامه‌های اتمی ایران متهم کرد و گفت که به همین دلیل، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای باید او را استیضاح کند.

شائول موفاز که زاده ایران است و پیش از این در سمت‌های مهم دولتی و نظامی از جمله ریاست ستاد ارتش اسرائیل خدمت کرده است، مسوولیت تماس‌های راهبردی بین اسرائیل و ایالات متحده را در دولت کنونی اسرائیل برعهده دارد.

معاون نخست وزیر اسرائیل در پاسخ به اظهارات البرادعی مبنی‌بر این‌که دلیلی در مورد خطرناک بودن برنامه هسته‌ای ایران در دست ندارد، بدون ارائه مدارک مدعی شد گزارش‌های گردآوری شده توسط چندین کشور در دسترس او است و وظیفه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم دقیقا رسیدگی به چنین گزارش‌هایی است.

در عین حال، موفاز اذعان کرد که ایران در آستانه دستیابی به تسلیحات اتمی نیست و مدعی شد که روند تکمیل زیرساخت‌های لازم برای غنی‌سازی اورانیوم در ایران کندتر از آن است که دولت ایران ادعا می‌کند. اسرائیل در حالی خواهان تغییر مدیرکل آژانس بین‌المللی است که خود عضو آژانس نیست و تاکنون از پذیرش معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) سرباز زده؛‌ چرا که به اعتراف مقام‌های رسمی این رژیم، در زرادخانه خود کلاهک‌های هسته‌ای را در اختیار دارد که تخمین‌زده می‌شود تعداد آن بالغ‌بر ۲۰۰کلاهک باشد.

پیش از این نیز آویگدور لیبرمان، وزیر امور راهبردی اسرائیل مدعی شده بود: محمد البرادعی به جای مبارزه علیه برنامه هسته‌ای ایران به دنبال دلایلی می‌گردد تا بر روی مسائل سرپوش گذاشته و آن را توجیه کند.

این وزیر که تلاش‌های اسرائیل را برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران هماهنگ‌ می‌کند، مدعی شده بود «البرادعی مصری» این اظهارات را به خاطر دلایل ایدئولوژیک و به دلیل تعهدش به دنیای اسلام بیان می‌کند. این وزیر اسرائیلی ادعا کرده بود: هیچ تردیدی وجود ندارد نقشی که البرادعی و آژانس اتمی امروزه بازی می‌کنند، نقشی بسیار منفی در روندی است که اکنون در شورای امنیت جاری است. مارک رگف، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل نیز روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه ادعا کرده بود که آژانس، بازیچه دست تهران شده است. وی همچنین آژانس و مسوولان آن را متهم به وقت دادن به ایران برای تکمیل راهبرد هسته‌ای‌اش کرده بود. روز قبل از آن نیز، آهارون آبرامویچ، مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی ادعا کرد که آژانس نه تنها از وظایف خود در جهت جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای چشم‌پوشی می‌کند، بلکه به عنوان مانعی برای کسانی عمل می‌کند که تلاش می‌کنند وضع کنونی همچنان حفظ شود. به‌زعم صاحبنظران، اسرائیل با تلاش برای ایجاد جو سنگین علیه البرادعی، در پی تاثیرگذاری بر گزارشی است که قرار است وی به زودی درباره روند همکاری‌های ایران با آژانس ارائه کند. با توجه به مذاکرات موفق گروه ایرانی با آژانس درباره سانتریفیوژهای P۱ و P۲، پیش‌بینی می‌شود گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که احتمالا طی هفته جاری به اعضای شورای حکام ارائه می‌شود، در کل رویکرد مثبتی به همکاری‌های تهران با آژانس داشته باشد. این گزارش می‌تواند موضع آمریکا و هم‌پایانش را در شورای امنیت سازمان ملل که تلاش می‌کنند دایره تحریم‌ها را علیه ایران تنگ کنند، تضعیف ‌کند و این احتمالی است که رژیم صهیونیستی را نگران کرده و به خشم آورده است. در همین راستا و برای اتخاذ روش‌هایی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و خنثی کردن اثر مثبت احتمالی گزارش البرادعی در حل مناقشه هسته‌ای، مقام‌های امنیتی کابینه رژیم صهیونیستی، چهارشنبه جلسه‌‌‌ای تشکیل دادند. خبرگزاری فرانسه که از این جلسه خبر داد، اطلاعی درباره مباحث و نتایج این نشست ارائه نکرد.

اعتماد کامل فرانسه

اظهارات موفاز با واکنش سریع و صریح پاریس مواجه شد.

وزارت امور خارجه فرانسه بار دیگر حمایت خود را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محمد البرادعی، مدیرکل این آژانس اعلام کرد. به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا شما سخن اسرائیل را برای برکناری البرادعی مبنی براینکه وی چشمان خود را به روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران بسته‌است، محکوم می‌کنید، گفت: فرانسه حمایت کامل خود را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محمد البرادعی مدیرکل این آژانس اعلام می‌کند. پاسکال آندره‌انی افزود: فرانسه به آژانس و مدیرکل آن اعتماد کامل دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه خاطر‌نشان کرد: فرانسه همچنان در انتظار گزارش آینده البرداعی است و آن را به دقت مورد نظر قرار خواهد داد.

دیدار سعیدی‌ با هاینونن

از سوی دیگر، معاون مدیر سازمان انرژی اتمی کشورمان در وین با «اولی هاینونن»، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز از وین، یکی از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه مذاکرات بیشتری درباره فعالیت هسته‌ای انجام داده‌اند.

وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر تاکید کرد:‌ آنها درباره مسائل روزمره با هم دیدار کردند.

پیش از این، یکی از دیپلمات‌ها گفته بود: این بخشی از روند مربوط به طرح همکاری ایران و آژانس است.