بازاری پررونق؛ راهی تا بیکران دور دست
علی طجوزی
بازار موسیقی ایران طی هفته گذشته به جز چند تغییر در نام آلبوم‌های پرفروش در سبک‌های مختلف، روزهایی آرام و بی‌نوسان را پشت سرگذاشت. البته یکی از عمده دلایل عدم تحرک این بازار عرضه نشدن اثری جدید است.

اولین تغییر مربوط می‌شود به موسیقی کلاسیک یا سنتی ایران که «غوغای عشق‌بازان» محمدرضا شجریان جای خود را به «عطر مهر» علیرضا افتخاری داد. این آلبوم که با آهنگسازی فریدون خوشنود کمتر از یک‌ماه است که به بازار آمده، توانسته است پس از هفته‌ها عنوان پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی سنتی را از آن خود کند.
پس از عطر مهر که کاری در ثنای حضرت رسول اکرم (ص) است، «شش تصنیف قدیمی» کاری از خسرو انصاری، غوغای عشق‌بازان، دریای بی‌پایان (سالار عقیلی- گروه دستان) پنهان چو دل، (حمیدرضا نوربخش - گروه شمس) دیگر کارهای پرفروش هفته گذشته بودند و کماکان سقف فروش معمولی خود را داشته‌اند.
در بازار موسیقی سنتی بی‌کلام هم چندین جابه‌جایی صورت گرفته است. هر‌چند که سایر پرفروش‌های هفته گذشته نیز همچنان بازار جسته‌ گریخته خود را حفظ کرده‌اند.
«ایران زمین» کاری از گروه کامکارها، «۱۸تصنیف» کاری از جلال ذوالفنون، «نغمه خوابگرد» اثری از پژمان حدادی با همراهی گروه ضربانگ و «تا بیکران دور دست» کاری از کیهان کلهر کمانچه‌کش برجسته ایران به همراه باقلاما نوازی معروف از کردستان ترکیه، توانستند طی هفته گذشته بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دهند.
آلبوم‌های «ثنا» کاری از محمدرضا ابراهیمی نوازنده عود و «بال در بال» اثر محمدرضا لطفی نیز همچنان جزو پرفروش‌های موسیقی بی‌کلام سنتی قرار دارند.
سلام آخر همچنان در صدر
بازار موسیقی پاپ نیز کماکان تغییری را در خود نمی‌بیند. در این بازار هنوز «سلام آخر» احسان خواجه امیری هم جدیدترین است و هم پرفروش‌ترین. این آلبوم که خود خواجه‌امیری آهنگسازی‌اش را به عهده داشته، توانسته است در مدتی که از عرضه شدنش به بازار می‌گذرد نظر علاقه‌مندان به این نوع موسیقی را جلب کند.
دومین اثر پرفروش این بازار باز هم «سونامی» مهدی مقدم است که هنوز نگذاشته است آلبوم جدید خشایار اعتمادی خواننده قدیمی پاپ کشورمان با عنوان «خدا تو رو ببخشه» او را پشت سربگذارد.
در بازار پاپ بی‌کلام نیز تنها یک تغییر وجود دارد و آن هم «زنده در یاد» اثر دکتر جهانشاه برومند است که توانسته است جای «اشتیاق» راوی را در صدر پرفروش‌های بی‌کلام پاپ بگیرد. «تنها در باران» هومن راد و «همه چیز برای تو» علی حان همچنان جزو پرفروش‌های این بازار قرار دارند.
ترنج در آمد و شد
بازار موسیقی تلفیقی نیز شاهد عرضه اثر جدیدی نبوده است، اما این بار ترنج نامجو که به نوعی رکورد در این نوع موسیقی محسوب می‌شود پس از یکی دو هفته کم‌فروغ باز هم به عنوان پرفروش‌ترین موسیقی تلفیقی خود را معرفی کرد. از سوی دیگر در سایه باد (مسعود شعاری) به تماشای آب‌های سپید (علیزاده، گاسپاریان)، زرتشت (سینا و‌دجانی) همچنان جزو دیگر آثار پرفروش بازار موسیقی تلفیقی هستند.
این درحالی است که علاقه‌مندان به موسیقی محلی مخصوصا موسیقی بختیاری برخلاف علاقه‌مندان به دیگر گونه‌های موسیقی در هفته گذشته شاهد حضور دو کار جدید به نام‌های «بهیگ» اثری از زنده‌یاد مسعود بختیاری و «دزپارت» اثر ملک‌محمد مسعودی بودند و با استقبال خود این آلبوم‌ها را همراه با «آوای روستا» ملیحه سعیدی به عنوان پرفروش‌های بازار موسیقی محلی معرفی کردند.
در زمینه موسیقی فیلم، همچنان «زیر تیغ» علیزاده عنوان خود را حفظ کرده است و «جایی برای زندگی» انتظامی و «گذر» پیمان یزدانیان نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
از دیگر آثار پرفروش موسیقی در بازار ایران که کارهایی از گروه‌های خارجی هستند، می‌توان به آلبوم باغ اسرار که برگزیده‌ای از مجموعه‌ای با همین نام (SECRET GARDENT) است اشاره کرد. باغ اسرار توانسته است با جلب نظر مخاطبان در زمانی بیش از یکسال همچنان یکی از آثار موسیقی خارجی باشد که با داشتن تمی آرام و خیال‌انگیز به همراه «باغ جادو» اثری از کوین کرن و «عشق من» کلودمیشل پرفروش‌های این نوع موسیقی باشند. از دیگر آثار پرفروش در این نوع موسیقی همچنین می‌توان از آلبوم «آرامش در رویا» ارنست اشتاین و «ماه و معبد» کیکو ماتسویی نام برد.
عنوان پرفروش‌ترین موسیقی فیلم خارجی هم در اختیار انیو‌مو ریکونه آهنگساز بزرگ اروپا است که در مجموعه‌ای با 3سی‌دی به بازار ایران آمده است.
اما همچنان به دلیل عدم وجود بانک جامع اطلاعاتی هیچ اطلاع دقیقی از تیراژ و سقف فروش این آثار وجود ندارد.