دو سال پس از اولین سفر استانی دولت نهم به خراسان جنوبی، محمود احمدی‌نژاد، یک بار دیگر کابینه‌اش را به بیرجند برد تا در جمع مردم از دستاوردهای دولتش سخن بگوید و پیشرفت‌های هسته‌ای را نتیجه مدیریت دولت نهم بشمارد. احمدی‌نژاد که در اولین سفر استانی خود بعد از انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به خراسان‌جنوبی رفته بود، بدون نگرانی از ممانعت این سازمان، وعده دو برابر شدن بودجه سال آینده را به بیرجندی‌ها داد و گفت: چون خراسان‌جنوبی در اجرای مصوبات استانی قبلی خوب عمل کرده، بودجه عمرانی این استان در سال آینده دو برابر خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، رییس‌جمهوری افزود: تنها از مجموعه کل مصوبات استانی در خراسان جنوبی، دو مصوبه به اشکال فنی برخورد کرده که به زودی به سرانجام خواهد رسید.

وی با انتقاد از برخی افراد که در مرکز کشور در ویلاها و برج‌های خود نشسته و بر انجام سفرهای استانی از سوی دولت خرده می‌گیرند، گفت: طی مدت انجام سفرهای استانی خیلی‌ها انتقاد کردند که چرا شما به سفرهای استانی می‌روید چون با انجام سفرهای استانی از سوی دولت و دیدار رییس‌‌جمهوری با مردم سطح توقعات آنها بالا خواهد رفت.

احمدی‌نژاد خطاب به منتقدین سفرهای استانی اظهار کرد: رییس‌‌جمهوری نباید تنها در مرکز کشور و در اتاق خود نشسته و برای کل کشور تصمیم بگیرد چرا که اگر رییس‌‌جمهوری و استانداران در بین مردم نباشند، تحت تاثیر هیاهوی دشمن قرار خواهند گرفت و قادر به تصمیم‌گیری‌های موثر برای همه مردم نخواهد بود.

رییس قوه مجریه با بیان اینکه اگر تصمیمات از مرکز برای کل کشور اتخاذ شود، پول به جیب عده‌ای خاص می‌رود و همه جای کشور به طور یکسان توسعه نخواهد یافت، خاطر نشان کرد: چه اشکالی دارد که با انجام سفرهای استانی سطح توقعات مردم بالا برود، چرا که در تمامی ‌خواسته‌هایی که آنها از دولت داشته‌اند، هیچ خواسته غیرمعقولی دیده نشد.

احمدی‌نژاد افزود: همه مردم در مطالبات خود از دولت، خواستار توسعه عمرانی و تامین نیازهای اولیه زندگی خود بودند که توقعات معقولی است و در تمامی‌ نامه‌هایی که برای بنده و هیات دولت نوشتند، کمتر تقاضای پول داشتند.

وی با تاکید بر اینکه اگر سفرهای استانی سطح توقعات مردم را بالا ببرد، هیچ مشکلی برای کشور پیش نخواهد آمد، گفت: چه اشکالی دارد که مردم ما قله‌های بلند را در نظر گرفته و برای رسیدن به آن با فقر، تبعیض و بی‌عدالتی مبارزه کرده و به آن تن ندهند.

فعالیت‌های هسته‌ای در دولت نهم آغاز شد

احمدی‌نژاد در جمع مردم بیرجند نیز از انرژی هسته‌ای حرف زد و عمده دستاوردهای هسته‌ای نظام را به حساب دولت نهم واریز کرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: بزرگترین چالش سیاسی بعد از انقلاب و بلکه دهه اخیر در عرصه جهانی، پرونده هسته‌ای کشورمان بود که عده‌ای زورگو آمدند و با تسلط بر سازمان‌های بین‌المللی در مقابل پیشرفت ملت ایران ایستادند و با شعارهای دروغین و با استفاده از سناریوهای جاسوس‌ها و بریدگان از ملت، بازی تبلیغاتی را آغاز کردند و بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌فشار آوردند تا گزارش‌های خلاف بدهد.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: آنها سعی کردند تا به آژانس فشار بیاورند که با ارائه گزارش‌های غیر شفاف مانع رشد ملت ایران شود بنابراین از همان آغاز با فشار و جنگ روانی و با این بهانه که ما به شما اعتماد نداریم، همه تاسیسات هسته‌ای ما را پلمب کردند، حتی تاسیساتی که ارتباطی به انرژی هسته‌ای نداشت.

رییس قوه مجریه گفت: در داخل هم عده‌ای به خواسته‌های آنان عمل کردند تا اعتمادشان جلب شود. طرف مقابل ما اعلام می‌کرد که ما به شما اعتماد نداریم مسوولان دولت گذشته نیز گفتند چه کنیم تا اعتماد‌سازی کنیم. آنها گفتند بیایید مذاکره کنیم و تمام فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعطیل کنید، حتی رشته‌هایی را که ارتباطی با انرژی هسته‌ای ندارد نیز معلق کنید و تعهد دهید بدون اجازه ما هیچ اقدامی‌را انجام ندهید.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: در همان زمان نیز آگاهان ملت متوجه شدند که این قول و قرار یک قول و قرار شکننده و استعماری است.در دولت گذشته مشاهده کردیم که فعالیت‌های هسته‌ای داوطلبانه معلق شد، اما کشورهای اروپایی این تعلیق را مانند یک قانون مسلم تلقی کردند.

رییس‌‌جمهوری تصریح کرد: پس از روی کار آمدن دولت «برخواسته از ملت»، تصمیم گرفتیم این روند یک‌طرفه را به هم بزنیم. بنابراین در جلسه‌ای با رهبر معظم انقلاب تصمیم گرفته شد فعالیت‌های هسته‌ای آغاز شود؛ درست پس از این تصمیم بود که کشورهای طرف مقابل ملت ایران حنجره‌هایشان را دریدند و عربده‌هایشان بلند شد که ای داد! ایرانی‌ها می‌خواهند بمب بسازند و از قانون تخطی کنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: حتی تهدید کردند که اگر فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعطیل نکنید، پدر شما را در می‌آوریم و علیه شما جنگ به راه می‌اندازیم. اما در اولین سفر استانی پس از آن تصمیم شما مردم خراسان‌جنوبی با فریادهای خود بر روندی که دولت در پیش گرفته بود صحه گذاشتید.

وی گفت: با ایستادگی شما ملت شریف و رهبری عزیز انقلاب در کمتر از شش‌ماه از بازگشایی تاسیسات هسته‌ای آزمایشات به نتیجه رسید و اعلام کردیم که ملت ایران به فناوری هسته‌ای و چرخه تولید سوخت هسته‌ای دست یافته است. درست پس از این تصمیم بود که دشمنان ملت ایران شروع به تهدید کردند و حتی وسط جنگ لبنان قطعنامه‌ای علیه ما صادر کردند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اولین قطعنامه شورای امنیت علیه کشورمان گفت: در این قطعنامه به ما دو ماه فرصت دادند تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کنیم، اما ملت ایران ایستاد و تاسیسات هسته‌ای رو به جلو حرکت کرد وقطعنامه‌های بعدی نیز تاثیری در اراده ملت نداشت.

احمدی‌نژاد به بحرین می‌رود

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام عالی‌رتبه بحرینی گزارش داد: محمود احمدی نژاد قرار است در بحبوحه تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران به بحرین سفر کند.

به گزارش ایسنا، این خبرگزاری به نقل از مقام یاد شده که خواست نامش فاش نشود، افزود: رییس‌جمهوری ایران پس از شرکت در نشست اوپک به بحرین سفر خواهد کرد. نشست اوپک ۱۷ و ۱۸ نوامبر در عربستان برگزار می‌شود. بحرین میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است که وظیفه ایمنی تنگه هرمز را که بیشترین حجم نفت جهان از آن عبور می‌کند، به عهده دارد. جمعیت بحرین که دولتی سنی بر آن حاکم است، اغلب شیعه هستند. چندی پیش منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران نیز به بحرین سفر کرده بود.