آژانس بی طرف است

نسیم بجنوردی

سخنگوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گفت: آژانس طی ۵۰سال با فعالیت‌های بیطرفانه و حرفه‌ای خود در خدمت جامعه بین‌المللی بوده است. مقر سازمان‌های بین‌المللی - وین - اتریش

ملیسا فلمینگ در پاسخ به سوال ایرنا در وین درباره اتهام رژیم صهیونیستی به آژانس در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران گفت: شواهد متعددی مبنی بر اعتماد کامل جامعه بین‌المللی به آژانس وجود دارد که از آن جمله می‌توان به اظهارات مقام‌های کشورهای عضو، شورای حکام، مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل و نیز کمیته جایزه صلح نوبل اشاره کرد.

مارک رگف، سخنگوی وزارت خارجه اسراییل روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه ادعا کرد که آژانس، بازیچه دست تهران شده است.

وی همچنین آژانس و مسوولان آن را متهم به وقت دادن به ایران برای تکمیل راهبرد هسته‌ای‌اش کرد.

رگف در ابهام‌آفرینی‌های خود در این گفت‌وگو مشخص نکرد که اشاره‌اش به «تکمیل» کدام «راهبرد» است. وی مدعی شد متاسفانه برخی مقام‌های خارجی هستند که با همکاری با ایران در راهبرد تعلل و وقت کشی، مطابق میل ایرانی‌ها رفتار می‌کنند.

رگف در ادامه ادعاهای بی پایه و اساس خود افزود: از این نقطه نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌مقصر است. وی بار دیگر ادعا کرد: می‌توان این سوال را مطرح کرد که آیا آژانس موافقت کرده آن نقشی را ایفا کند که ایرانی‌ها می‌خواهند و اینکه به تهران اجازه دهد راهبرد خود را به اجرا درآورد.

روز قبل از آن نیز، آهارون آبرامویچ، مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی ادعا کرد که آژانس نه تنها از وظایف خود در جهت جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای چشم‌پوشی می‌کند، بلکه به عنوان مانعی برای کسانی عمل می‌کند که تلاش می‌کنند وضع کنونی همچنان حفظ شود.

به‌زعم صاحبنظران، این قبیل اظهارات برای ایجاد جو سنگین علیه البرادعی و تاثیرگذاری بر گزارشی است که قرار است وی به زودی درباره روند همکاری‌های ایران با آژانس ارائه کند. با توجه به مذاکرات موفق گروه ایرانی با آژانس درباره سانتریفیوژهای P۱ و P۲، پیش‌بینی می‌شود، گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در کل رویکرد مثبتی به همکاری‌های تهران با آژانس داشته باشد. این گزارش می‌تواند موضع آمریکا و هم‌پایانش را در شورای امنیت سازمان ملل که تلاش می‌کنند دایره تحریم‌ها را علیه ایران تنگ کنند، تضعیف ‌کند و این احتمالی است که رژیم صهیونیستی را نگران کرده است.

در همین راستا یک مقام ارشد جاسوسی رژیم صهیونیستی مدعی شد در صورت متوقف نشدن برنامه هسته‌ای ایران، این کشور می‌تواند در عرض دو سال به تسلیحات هسته‌ای دست یابد.

خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد، سرگرد «یوسی بایداز» رییس مرکز تحقیقات اطلاعات ارتش اسرائیل خطاب به کمیته امور خارجی و دفاعی این رژیم ادعا کرد ایران به تدریج به توان تولید تسلیحات هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شود.

وی مدعی شد: اگر چیزی ایران را متوقف نکند، بدترین سناریو این است که تا پایان ۲۰۰۹ ایران به سلاح هسته‌ای دست می‌یابد.

این مقام اسرائیلی در حالی از «بدترین سناریو» سخن می‌گوید که این رژیم بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار داشته و تاکنون به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (N.P.T) نپیوسته که این خود عامل نگرانی کشورهای منطقه خاورمیانه از این رژیم است.

رژیم صهیونیستی و ایالات متحده در حالی از امکان دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای ابراز نگرانی می‌کنند که نهاد مدنی «مبارزه برای خلع سلاح جهانی» در انگلیس روز سه‌شنبه تاکید کرد: هیچ مدرکی حاکی از گرایش نظامی در برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در دست نیست. فرانک جکسون از مدیران این نهاد غیر دولتی در نامه‌ای که در روزنامه گاردین چاپ لندن منتشر شد، نوشت: حق ایران است که در چارچوب پیمان منع اشاعه هسته‌ای (ان.پی.تی)، انرژی اتمی برای مقاصد صلح‌آمیز تولید کند.

او تصریح کرد: تاکنون هیچ مدرک محکمی ارائه نشده که نشان دهد ایران قصد تولید سلاح هسته‌ای را دارد. در این نامه خطاب به کشورهای اروپایی نیز توصیه شده که سیاست فعال و هماهنگی را به دور از تهدید و تحریم در پیش گیرند، زیرا احتمال این که این تهدیدها نتیجه معکوس داشته باشد، بسیار است.