ارتش آمریکا اعلام کرد که ۹ شهروند ایرانی را که در عراق در بازداشت خود دارد، طی روزهای آینده آزاد می‌کند. دو تن از بازداشت‌شدگان جزو پنج مسوول دفتر نمایندگی ایران در شهر اربیل در کردستان عراقند که حدود ده ماه پیش به دست نظامیان آمریکایی دستگیر شدند.

دریابان آدمیرال گریگوری اسمیت، سخنگوی ارتش آمریکا در عراق اعلام کرده‌است که ۹ ایرانی بازداشتی به این دلیل آزاد می‌شوند که ارتش آمریکا به این نتیجه رسیده است که این افراد خطری برای امنیت عراق ندارند.

این افراد طی ماه‌های گذشته در نقاط مختلف عراق به بازداشت نظامیان آمریکایی درآمده اند و با اینکه همگی به عنوان دیپلمات یا مسوولان دولتی جمهوری اسلامی در عراق به سر می‌بردند، برخلاف معاهدات بین‌المللی به اتهامات واهی دستگیر شده‌اند.

ایران این اتهامات را به شدت رد کرده و دولت عراق نیز همواره به بازداشت این افراد معترض و خواهان آزادی آنان بوده است.

جز دو نفری که در اربیل بازداشت شدند، سخنگوی ارتش آمریکا از هویت هفت ایرانی دیگری که قرار است آزاد شوند، سخنی به میان نیاورده است.

همزمان با اعلام خبر آزادی این افراد، روز گذشته در مراسمی رسمی در اربیل با حضور سفیر کشورمان در بغداد، دو کنسولگری ایران در اربیل و سلیمانیه عراق بازگشایی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازخبرگزاری فرانسه، حسن کاظمی قمی در خلال مراسمی که در اربیل با حضور نچیروان بارزانی نخست وزیر دولت محلی کردستان عراق و نمایندگان دیگری از کردستان برگزار شد، گفت: امروز بازگشایی دو کنسولگری ایران در اربیل و سلیمانیه انجام می‌شود.

سفیر ایران در بغداد در ادامه افزود: ما دوکنسولگری در اربیل و سلیمانیه داشتیم، اما متاسفانه نیروهای آمریکایی به دستگیری ۵ تن از اعضای کنسولگری ما در اربیل اقدام کردند که همچنان در بازداشت هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما این اقدام را غیرقانونی و علیه حاکمیت عراق به شمار می‌آوریم.