نمایندگانی از طرف دولت ایران پس از مذاکره با شرکت زیمنس آلمان، تفاهم‌نامه ساخت ۳۹ کیلومتر مونوریل در تهران را به ارزش ۵۶۰‌میلیون یورو امضا کردند. به گزارش پایگاه خبری الف، بر اساس این موافقتنامه، شرکت زیمنس آلمان متعهد می‌شود ظرف ۱۸ ماه پروژه مونوریل را در مسیری چهار ضلعی تکمیل و تحویل دهد. ساخت مونوریل در تهران در سال ۱۳۸۳ و زمان شهرداری محمود احمدی‌نژاد به طور جدی مطرح شد و حتی در اطراف میدان صادقیه تهران پایه‌های اولیه پروژه مونوریل نیز ساخته شد اما شورای شهر تهران توجیه مالی و کارایی پروژه مونوریل را زیر سوال برد و از صرف هزینه بیشتر برای آن پروژه جلوگیری کرد.

پس از انتصاب احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری، وی همچنان ساخت مونوریل در تهران را پیگیری و بر اجرای این طرح پافشاری کرده است اما شهرداری فعلی و اکثریت شورای شهر سوم تهران نیز ساخت مونوریل را از بابت هزینه‌ها و کارایی به نفع تهران نمی‌دانند.

در ماه گذشته دبیر شورای عالی ترافیک از طرف دولت و معاون حمل و نقل شهرداری تهران درباره ساخت مونوریل در پایتخت به خبرنگاران اظهارات متناقضی مطرح کردند. حاج نصراللهی ساخت مونوریل تهران را به دلیل اینکه هزینه‌های آن را دولت تامین می‌کند، بی‌نیاز از موافقت یا تصویب شورای شهر و شهرداری تهران دانسته بود.