درخواست گیتس برای همراه شدن علیه ایران

دنیای‌اقتصاد- وزیر دفاع چین روز دوشنبه درخواست همتای آمریکایی خود را مبنی‌بر حمایت پکن از تحریم‌های شدید اقتصادی موردنظر واشنگتن بر ضدایران، بی‌پاسخ گذاشت. رابرت گیتس که به چین سفر کرده بود، در دیدار با مقام‌های چینی، موضوع ایران را یکی از محور‌های مذاکرات قرار داده بود. منابع خبری نیز هدف از سفر وزیر دفاع آمریکا به چین را تلاش برای جلب حمایت پکن از تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه ایران عنوان کرده‌اند و این درحالی است که چین مخالفت خود را با تشدید تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، گیتس پس از ملاقات با همتای چینی خود چائو گانگ چوآن گفت: در این دیدار در زمینه اهمیت پیگیری تلاش‌هایی توافق شد که هدف از آن استفاده از ابزار دیپلماتیک برای ترغیب دولت ایران به کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای‌اش است.

گیتس که در ادامه تلاش‌های غرب برای جلب حمایت پکن از اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران به چین سفر کرده است، افزود: من بر اهمیت تداوم فشار مضاعف اقتصادی به عنوان راهی برای ترغیب دولت ایران به اتخاذ گزینه‌های متفاوت، تاکید کردم.

چین و روسیه از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، با خواسته غرب مبنی بر حمایت از تدابیر ضد ایرانی به خاطر تداوم برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز، مخالفت کرده‌اند.

در عین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه چین بار دیگر بر موضع این کشور مبنی‌بر حل صلح‌آمیز مساله هسته‌ای ایران تاکید کرد و همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ضروری دانست.

به گزارش ایرنا‌، لیو جیان چائو در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اظهار کرد: مساله هسته‌ای ایران موضوع مهمی است و چین برای حل صلح‌آمیز آن تلاش می‌کند.

وی سپس ابراز امیدواری کرد که مذاکرات ایران و اتحادیه اروپایی نیز به نتایج مثبتی برسد.

این سخنگو همچنین با اشاره به سفر رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا به چین و مذاکراتش با همتای چینی خود، اذعان کرد که مساله هسته‌ای ایران از جمله مواردی بود که در مذاکرات وزیران دفاع دو کشور مطرح شد.

وی گفت: در دیدار وزیران دفاع چین و آمریکا، طرفین مواضع خود را درباره مساله هسته‌ای ایران تشریح کردند.

لیو جیان چائو افزود: هر دو کشور از پیمان منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) حمایت می‌کنند و تلاش دارند تا مساله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک حل شود.

گفت‌وگوی فرانسه- آلمان

صدر اعظم آلمان و رییس‌جمهوری فرانسه در نشست مشترک درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران مشورت می‌کنند.

این مطلب را اولریش ویلهلم، سخنگوی دولت آلمان در یک نشست خبری در برلین اعلام کرد و افزود: این گفت‌و‌گوها قرار است در نشست مشترک وزیران کابینه‌های دو دولت فرانسه و آلمان که با حضور آنگلا مرکل و نیکلای سارکوزی روز دوشنبه ۲۱ آبان‌ماه جاری (‌‌۱۲نوامبر‌) در برلین برگزار شود، صورت خواهد گرفت‌.

نشست مشترک وزرای دولت آلمان و فرانسه از سال ۲۰۰۳ میلادی بطور مستمر هر شش‌ماه یک‌بار برگزار می‌شود و در آن طرفین موضوعات مورد‌علاقه دو کشور را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار می‌دهند.

نشست وزرای دفاع عرب

روزنامه عکاظ چاپ عربستان سعودی نوشت که بررسی مناقشه هسته‌ای ایران محور اصلی گفت‌وگوهای وزیران دفاع شش کشور شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض خواهد بود.

براساس گزارش این روزنامه، بحث مربوط به تقویت همکاری‌های نظامی و دفاعی و نیز بررسی اوضاع امنیتی عراق از دیگر موضوعات این نشست عنوان شده است.

در این نشست که سه‌شنبه ‌شب در ریاض برگزار می‌شود، علاوه بر وزیران دفاع، وزیران خارجه و مقام‌های امنیتی کشورهای عضو نیز حضور دارند.

عربستان سعودی‌، کویت‌، امارات متحده عربی، قطر، بحرین و عمان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس هستند.

نظرسنجی از آمریکایی‌ها

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که بیشتر مردم آمریکا خواستار استفاده از دیپلماسی برای حل موضوع هسته‌ای ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج نظرسنجی روزنامه یو اس ای تودی و موسسه گالوپ نشان داد که ۷۳‌درصد از آمریکایی‌ها خواستار تحریم‌های اقتصادی و دیپلماسی هستند و تنها ۱۸‌درصد از اقدام نظامی ‌حمایت می‌کنند.

سه‌چهارم از آمریکایی‌ها از اینکه آمریکا در استفاده از اقدام نظامی ‌علیه ایران خیلی سریع عمل کند، ابراز نگرانی کرده‌اند.