واکنش آمریکا به طرح ایرانی حل مشکلات عراق

دنیای اقتصاد- خبرگزاری فرانسه به نقل از سفیر آمریکا در عراق گزارش داد که او «در آینده‌ای نه چندان دور» در بغداد با همتای ایرانی خود ملاقات خواهد کرد. این در حالی است که سفیر کشورمان در واکنش به اظهارات رایان‌ کروکر گفت: تاکنون هیچ درخواست رسمی از جانب دولت عراق به جمهوری اسلامی ایران مبنی بر انجام مذاکره ارائه نشده است. ابهام در آینده مذاکرات تهران - واشنگتن

دنیای اقتصاد- خبرگزاری فرانسه به نقل از سفیر آمریکا در عراق گزارش داد که او «در آینده‌ای نه چندان دور» در بغداد با همتای ایرانی خود ملاقات خواهد کرد.

این در حالی است که سفیر کشورمان در واکنش به اظهارات رایان‌ کروکر گفت: تاکنون هیچ درخواست رسمی از جانب دولت عراق به جمهوری اسلامی ایران مبنی بر انجام مذاکره ارائه نشده است.

محمدحسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد احتمال ادامه مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق اظهار کرد: ایران به طور رسمی اعلام کرده که اگر قرار است دور جدیدی از مذاکرات آغاز شود، منوط به درخواست دولت عراق است که تاکنون چنین درخواستی صورت نگرفته است.

وی افزود: اگر یک چنین درخواستی مطرح شود، ایران آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گفته وی، این درخواست می‌تواند طی یک یا دو هفته آینده به ایران تقدیم شود و بنا به اظهارات رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق این مذاکرات صورت پذیرد، اما تاکنون هیچ درخواستی ارائه نشده است.

سفیر آمریکا در عراق شنبه به خبرنگاران گفته بود به زودی مذاکرات با سفیر ایران در بغداد را از سر می‌گیرد. خبرگزاری فرانسه به نقل از رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق که روز شنبه در حاشیه کنفرانس وزیران امور خارجه کشورهای همسایه عراق در استانبول صحبت می‌کرد، گزارش داد: من فکر می‌کنم که مسائلی این چنین ارزش اندکی شکیبایی را دارد.

این خبرگزاری به نقل از منابع دیپلماتیک افزود که احتمالا نشست آمریکا و ایران ظرف یک یا دو هفته آینده انجام خواهد شد.

نزدیک به ده روز پیش، ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق گفته بود: آمریکا مشتاق است گفت‌وگوهایش با ایران را درباره عراق از سر گیرد. کروکر نیز با اشاره به نقش مثبت ایران در عراق خواستار افزایش این نقش شده بود.

دو روز پیش از این اظهارات، محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود: ما نیازی به گفت‌وگوهای ظاهری نمی‌بینیم و آنچه عراق امروز نیازمند آن است، تغییر رویکرد و رفتار آمریکایی‌ها در زمینه وضعیت داخلی این کشور است.

سفرای ایران و آمریکا در حضور مقام‌های دولت عراق سه دور مذاکره داشتند که به دلیل تغییر نکردن رفتار آمریکایی‌ها در عراق، ایران به مذاکرات ادامه نداد.