دیدار متکی با همتای فرانسوی خود

دنیای اقتصاد- وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه گفت: قضاوت البرادعی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مبنای قضاوت است.

به گزارش ایسنا منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اولین روز از اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق در استانبول با وزیر امور خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که پیش از مراسم ضیافت شام وزیران امور خارجه در استانبول صورت گرفت، مسائل منطقه‌ای، روابط دوجانبه، مسائل مربوط به عراق، لبنان و فلسطین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وزیر امور خارجه فرانسه در این دیدار با تاکید بر حق برخورداری جمهوری اسلامی ایران از انرژی مسالمت آمیز هسته‌ای تصریح کرد: اگر چنانچه گزارش البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حکایت از نبودن نگرانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، ما نیز این موضع را تایید می‌کنیم.

کوشنر با اشاره به تحولات لبنان اظهار کرد: ما از تلاش‌های خیرخواهانه جمهوری اسلامی ایران در این باره حمایت می‌کنیم.

وی ابراز علاقه کرد تا از ایران دیداری داشته باشد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار با اشاره به مواضع اصولی و سازنده فرانسه در گذشته در روال مسائل مختلف منطقه‌ای تاکید کرد: تداوم ایفای نقش سازنده فرانسه جایگاه و اهمیت این کشور در صحنه بین‌المللی را ارتقا خواهد بخشید.

طرفین همچنین با اشاره به وضعیت حساس در شمال عراق بر ضرورت اتخاذ مواضع اصولی و منطقی در برخورد با موضوع تروریسم تاکید کردند.

کوشنر که در دولت سارکوزی سکان سیاست خارجی فرانسه را بر عهده گرفته است، تاکنون اظهارات خصمانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایراد کرده است که در پیشینه روابط تهران- پاریس کم‌سابقه بوده است. البته وزیر خارجه فرانسه در این تندروی از مافوق خود، نیکلاسارکوزی که سرسپرده‌ترین رییس‌جمهوری تاریخ معاصر فرانسه به آمریکا است تبعیت می‌کند. کوشنر البته به عنوان وزیر خارجه تاکنون مشخصه بارزی را از خود به نمایش گذاشته و آن اعوجاج و بی‌ثباتی در اظهارنظرها است.

پیش از این منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای به کوشنر، روابط خوب گذشته تهران- پاریس را یادآور شده و از وزیر خارجه فرانسه دعوت کرده بود که بیش از این کشور خود را شریک هزینه‌های اقدامات خصمانه آمریکا نکند.