دنیای اقتصاد - مذاکرات فنی نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع سانتریفیوژهای P۱ و P۲ پس از چهار روز متوالی و ساعت‌ها بحث و گفت‌و‌گو روز پنج‌شنبه پایان یافت. به گفته جواد وعیدی، سرپرست گروه مذاکره‌کننده ایرانی، تهران پاسخ تمام سوالات آژانس را ارائه کرده است و چنانچه آژانس این موضوع و قانع‌کننده بودن پاسخ‌ها را تایید کند، پرونده موضوع سانتریفیوژهای P۱ و P۲ که به گفته صاحب‌نظران دشوارترین مورد از ابهامات ۶گانه آژانس است، مختومه می‌شود و آن‌گونه که سلطانیه اعلام کرده است، در گام بعدی براساس توافقنامه ۲۱ اوت (۳۱مرداد) نوبت به موضوع آلودگی‌های اورانیومی در دانشگاه تهران می‌رسد. معاون امنیت بین‌الملل شورای‌عالی امنیت ملی درباره مذاکرات اخیر ایران و آژانس به ایرنا گفت: برای شفاف‌سازی ابهام‌ها درباره موضوع سانتریفیوژهای P۲ و P۱، تمام توضیحات و اطلاعات مرتبط را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردیم.

جواد وعیدی، مذاکرات خود با اولی هاینونن، معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در مورد موضوع سانتریفیوژهای

P۲ وP۱، «سازنده» خواند و گفت: در چهار روز گذشته، هفت دور مذاکرات فشرده، جدی، حرفه‌ای و فنی، در مدت زمانی بیش از ۱۶ ساعت انجام دادیم.

وی تصریح کرد: مذاکرات در فضایی سازنده و همکاری متقابل انجام شد و آژانس تمام سوالات خود درباره موضوع سانتریفیوژهای P۲ وP۱ را مطرح کرد.

وعیدی اظهار کرد: ما نیز با اراده جدی و در فضای همکاری متقابل، پاسخ‌ها، توضیحات و اطلاعاتی برای رفع ابهامات در اختیار آژانس قرار دادیم و هر آنچه را که برای شفاف‌سازی در مورد موضوع سانتریفیوژهای P۲ وP۱ لازم بود، ارائه کردیم.

این مقام شورای‌عالی امنیت ملی گفت: این مذاکرات، مذاکرات نهایی در مورد موضوع سانتریفیوژهای

P۲ وP۱ بود و پس از این، تا اجلاس ماه نوامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جلسه‌ای با آژانس نخواهیم داشتیم.

وعیدی تصریح کرد: اکنون منتظر ارزیابی آژانس می‌مانیم تا براساس راستی آزمایی و دسترسی‌هایی که برای آژانس فراهم و نیز اطلاعات و توضیحاتی که ارائه کرده‌ایم، ارزیابی خود را درباره موضوع سانتریفیوژهای P۲ وP۱ اعلام کند. وی افزود: انتظار می‌رود آژانس، ارزیابی خود را در این مورد تا ۱۵ نوامبر که مقدمات گزارش البرادعی فراهم می‌شود، ارائه کند.

معاون امنیت بین‌الملل شورای‌عالی امنیت ملی تصریح کرد: اگر آژانس در اجلاس ماه نوامبر خود اعلام کند که موضوع سانتریفیوژهای P۲ وP۱ بسته و حل‌وفصل شده است، به سراغ حل‌وفصل موضوع بعدی خواهیم رفت. وعیدی تاکید کرد: تا قبل از بسته نشدن موضوع سانتریفیوژهای P۲ وP۱ به موضوعات بعدی که در توافقنامه ایران وآژانس آمده است، نخواهیم پرداخت.

حرکت به سوی گام سوم

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی نیز مذاکرات فشرده ایران و آژانس در تهران را سازنده و راضی کننده دانست و گام سوم طرح را حل موضوع «منشا آلودگی‌های اورانیومی در دانشکده فنی دانشگاه تهران» اعلام کرد.