سعود الفیصل در سفری که به لندن داشت، گفت که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قصد دارند نهادی را برای ارائه اورانیوم غنی‌شده به ایران به منظور تلاش برای فرونشاندن بن‌بست تهران با غرب در موضوع برنامه هسته‌ای تاسیس کنند.

وزیر خارجه پادشاهی سعودی در گفت‌و‌گو با مجله اقتصادی میدل‌ایست اکونومیک دایجست (MEED) خبر داد که کشورش همراه با دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به جز عراق پیشنهاد داده‌اند که کنسرسیومی برای فروش اورانیوم غنی‌شده به ایران تشکیل دهند و به این کشور به میزان نیاز نیروگاه‌هایی که در آینده خواهد داشت، سوخت اتمی بفروشند تا بدین ترتیب آنچه که نگرانی از به‌کارگیری اورانیوم غنی‌شده در ساخت سلاح اتمی در خاورمیانه می‌خواند، از میان برود. آن‌گونه که سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی در این گفت‌و‌گو توضیح داده، طی این پیشنهاد یکی از کشورهای بی‌طرف همچون سوئیس برای ساخت تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم مورد نظر کنسرسیوم عربی در نظر گرفته می‌شود.

به گفته وی، دیگر دولت‌های عرب هم ابراز تمایل کرده‌اند که در این کنسرسیوم مشارکت داشته باشند.

سعود الفیصل گفت که ایران از پیشنهاد تشکیل این کنسرسیوم استقبال و اعلام کرده که آن را بررسی خواهد کرد. وی ابراز امیدواری کرد که ایران این پیشنهاد را بپذیرد.

وزیر خارجه سعودی افزود: دولت‌های عرب حاشیه خلیج‌فارس، به گفت‌و‌گو با ایران در این زمینه ادامه می‌دهند و به ایران تاکید می‌کنند که به این پیشنهاد تنها از منظر انرژی نگاه نکنند؛ بلکه امنیت منطقه را نیز مدنظر قرار دهند.

وی همچنین مدعی شد که دولت‌های عرب حاشیه خلیج‌فارس، همچون دولت‌های غربی نگرانند که فعالیت اتمی ایران به ساخت سلاح اتمی منجر شود.

وی افزود: آمریکا در این کنسرسیوم مشارکتی ندارد، اما فکر نمی‌کنم با آن مخالف باشد و این طرح، موضوع اصلی تنش میان غرب و ایران را حل خواهد کرد.

فیصل به این مجله انگلیسی گفت: ما این کار را به صورت جمعی و از طریق کنسرسیومی انجام خواهیم داد که مطابق با نیازها اورانیوم غنی‌شده را توزیع می‌کند و برای هر نیروگاه مقدار لازم برای آن را فراهم و عدم استفاده از این اورانیوم غنی‌شده را در تسلیحات هسته‌ای تضمین می‌کند.

روسیه نیز پیشتر پیشنهادی مشابه آنچه سعود الفیصل مطرح کرده به ایران داده بود تا به گفته آنان نگرانی غرب از فعالیت اتمی ایران را برطرف کند؛ اما ایران بارها تاکید کرده که دستیابی کامل به فناوری غنی‌سازی اورانیوم را حق خود می‌داند و حاضر به گذشتن از این حق نیست.

براون بررسی می‌کند

از سوی دیگر، روزنامه گاردین گزارش داد که نخست‌وزیر انگلیس در حال بررسی طرح عربستان برای محدود کردن تامین اورانیوم به کشورهای احتمالی دارای تسلیحات هسته‌ای است و در هفته‌های آینده خواستار تحریم‌های جدید اتحادیه اروپایی علیه ایران از جمله توقف ضمانت‌های اعتباری صادراتی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین گزارش داد: کشورهای متحد آمریکا در حاشیه خلیج‌فارس روز پنج‌شنبه گفتند که در حال طراحی یک کنسرسیوم برای تامین اورانیوم غنی‌سازی شده کافی برای برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران هستند که به زعم آنها این اقدام می‌تواند بازدارنده‌ای برای تولید تسلیحات هسته‌ای باشد.